Στις αρχές του 2017 ένας μαδριλένος ερευνητής είδε να εμφανίζεται στη διεύθυνσή του στο Facebook μια απροσδόκητη διαφήμιση: «Συνδεθείτε με την gay κοινότητα και νοικιάστε διαμερίσματα σε εξαιρετικές τιμές από ανθρώπους σαν κι εσάς»! Ο ερευνητής δεν είχε αναρτήσει στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης τις σεξουαλικές του προτιμήσεις. Πώς μια επιχείρηση ενοικίασης θερινών κατοικιών γνώριζε μια τόσο προσωπική πληροφορία για αυτόν;
Όπως προκύπτει από το Βήμα με τη βοήθεια δύο συναδέλφων του στο Πανεπιστήμιο Κάρολος ΙΙΙ της Μαδρίτης ο ερευνητής δημοσίευσε στα μέσα του περασμένου μήνα τα αποτελέσματα μιας έρευνας που στόχο είχε να καταγράψει αν και άλλοι χρήστες του Facebook δέχονται, όπως κι αυτός, στοχευμένες διαφημίσεις που συνδέονται με τους σεξουαλικές τους προτιμήσεις ή τις πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις τους.
Το αποτέλεσμα της έρευνας ήταν σοκαριστικό: σε ποσοστό 73% οι ευρωπαίοι χρήστες του Facebook έχουν γίνει στόχοι ειδικών του μάρκετινγκ, που γνώριζαν και εκμεταλλεύθηκαν τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των αποδεκτών χάρη στο δημοφιλέστερο, βάσει συνδρομητών, μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Αφελείς αποκαλύψεις
Χάρη στις πληροφορίες που άθελά του αποκαλύπτει ο χρήστης του Facebook για το πρόσωπό του, πληροφορίες που σχετίζονται με ως επί το πλείστον τις επωνυμίες των προϊόντων που καταναλώνει, αλλά και πληροφορίες για τις προσωπικές πεποιθήσεις του, ακόμα και για τους φιλοσοφικούς στοχασμούς του, οι διαφημιστές τον κατατάσσουν σε διάφορες κατηγορίες και υποκατηγορίες και τον καθιστούν στοχευμένο αποδέκτη διαφημίσεων προϊόντων που, κατά το μάλλον ή ήττον, τον σχετίζονται με. Διότι μια πιτσαρία πλέον θα μπορούσε να στέλνει διαφημιστικά μηνύματα μόνο στους φίλους της ιταλικής κουζίνας.
Για να διακρίνουν τα «ανώδυνα» ενδιαφέροντα των χρηστών του Facebook (για παράδειγμα, το ενδιαφέρον κάποιου για τον διάσημο τραγουδιστή Ενρίκε Ιγκλέσιας) από τα πιο «ευαίσθητα» ενδιαφέροντα (...