«Shrinkflation»: Η αθόρυβη εξάπλωση στα συρρικνωμένα προϊόντα που θορύβησε την κυβέρνηση Ημερομηνία:
29/5/2025, 20:36 - Εμφανίσεις: 12
Το περίφημο shrinkflation, το φαινόμενο μείωσης της ποσότητας προϊόντος με διατήρηση της τιμής, άρχισε να επανέρχεται στο προσκήνιο μέσα στην πανδημία, το 2021.
Αρκετές βιομηχανίες τροφίμων έσπευσαν να προσαρμόσουν τις συσκευασίες.
Το φαινόμενο έγινε αισθητό και στη χώρα μας με τις καταγγελίες από τους πολίτες να πληθαίνουν μέσα σε μια διετία, σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΚΚΕ).
«Shrinkflation»: Από το shrink (συρρικνώνω) και το δεύτερο συνθετικό του inflation (πληθωρισμός)googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m1"); }); Καθιερώθηκε με τον αγγλικό όρο «Shrinkflation» από το shrink (συρρικνώνω) και το δεύτερο συνθετικό του inflation (πληθωρισμός).
Η λέξη πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 2013 από τη Βρετανή οικονομολόγο Pippa Malmgren, αν και παρόμοιες τακτικές παρευρίσκονταν πιο νωρίς.
Σε διεθνές επίπεδο το φαινόμενο απέκτησε δημοσιότητα στα μέσα της δεκαετίας του 2010.
Εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων από τις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών έκαναν την εμφάνισή του στην αγορά οι πρώτες μικρότερες συσκευασίες, προκαλώντας την οργή των καταναλωτών.
Έρευνα του IΕΛΚΑ (Ερευνητικό Ινστιτούτο Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), που παρουσιάστηκε σε συνέδριο τον Μάιο 2024, έδειξε ότι το 76% των Ευρωπαίων δήλωσε ότι έχει παρατηρήσει προϊόν σε ίδια τιμή αλλά μικρότερη ποσότητα, και σε ποσοστό 25% ακύρωσε αγορά όταν διαπίστωσε αυτή τη μείωση.
Παραδείγματα από το εξωτερικό Στη Γαλλία, από τον Ιούλιο του 2024, όλα τα καταστήματα πώλησης τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης με εμβαδόν άνω των 400 τετραγωνικών μέτρων είναι υποχρεωμένα να αναρτούν προειδοποιητικές πινακίδες και να κολλούν ετικέτες στα ράφια όπου διατίθενται προϊόντα σε συσκευασίες μικρότερες από αυτές του πρόσφατου παρελθόντος, που όμως η τιμή πώλησής τους παραμένει αμετάβλητη.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_middle_2"); });googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m2"); }); Η ετικέτα ή η πινακίδα θα πρέπει να είναι σε θέση «ορατή και ευανάγνωστη»...