Δεκαπέντε χρόνια μετά τη γέννησή του σε ένα φοιτητικό δωμάτιο του Χάρβαρντ, το Facebook έχει γίνει το πρώτο μέσο κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο, με περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια χρήστες. Πρόκειται, όμως, για μια επιτυχία που συνοδεύεται από σκιές.
Στις 4 Φεβρουαρίου 2004 ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανέβαζε on line το έμβρυο του Facebook. Σήμερα η εταιρεία είναι παρούσα σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας του ενός τετάρτου της ανθρωπότητας, η αξία της στο χρηματιστήριο υπολογίζεται σε 500 δισεκατομμύρια δολάρια και παράγει καθαρό κέρδος 22 δισεκατομμυρίων το χρόνο.
Και στα 34 του χρόνια, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ έχει περιουσία ύψους 62 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όμως, αυτό το απίστευτο success story βάλλεται εδώ και δύο χρόνια από ένα ασταμάτητο κύμα σκανδάλων και αποκαλύψεων για τις μεθόδους του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, τα έσοδα του οποίου προέρχονται από τη διαφήμιση.
Η λίστα των επικρίσεων είναι μακρά: ανησυχίες για την παραπληροφόρηση που ανθεί στην πλατφόρμα, για τη μαζική συλλογή προσωπικών στοιχείων και την εκμετάλλευσή τους.
«Πρόκειται εδώ για μια πολύ ισχυρή εταιρεία, που έχει δημιουργήσει προστιθέμενη αξία από την οποία εξαρτώνται πολλοί άνθρωποι» τονίζει ο συγγραφέας και αναλυτής Τζος Μπέρνοφ. «Και αυτό συνοδεύεται από τεράστια ευθύνη».
Αντιμέτωπο με την ωριμότητα
«Έπειτα από τα προβλήματα του 2018, το Facebook δεν επαινείται πλέον για τις καινοτομίες του. Τα παραμικρά γεγονότα και κινήσεις παρακολουθούνται και επικρίνονται» σημειώνει η Ντέμπρα Άχο Ουίλιαμσον, αναλύτρια στην eMarketer. «Στα 15 του χρόνια, το Facebook πρέπει να αντιμετωπίσει την ωριμότητα, δεν είναι πλέον αρχάριος».
Το Facebook έχει εξελιχθεί σε μια αυτοκρατορία που κατέχει κάποιες από τις δημοφιλέστερες δωρεάν εφαρμογές στον κόσμο: το Instagram, που έκανε την επανάσταση στη φωτογραφία και στη σχέση με την εικόνα, ή το Messenger και το WhatsApp για την επικοινωνία.