Îομοθετική παÏÎμβαση-σκοÏπα που θα διαμοÏφώσει νÎα δεδομÎνα στο χώÏο της διαφήμισης και των ΜΜΕ αναμÎνεται από την κυβÎÏνηση τον ΑÏγουστο. ΑλλαγÎÏ‚ σε όλο το φάσμα: Από το κόστος των αδειών και τον αÏιθμό των εÏγαζομÎνων Îως την ηλεκτÏονική πλατφόÏμα καταγÏαφής των διαφημιστικών συναλλαγών και τα φοÏολογικά κίνητÏα στους διαφημιζόμενους για να Ïίξουν ζεστό χÏήμα στην αγοÏά των media.
Σε ολική ÏÏθμιση του χώÏου των ΜΜΕ με Îμφαση στη διαφήμιση, αλλά και σε σημαντικÎÏ‚ αλλαγÎÏ‚ για τα τηλεοπτικά κανάλια αναμÎνεται να Ï€ÏοχωÏήσει η κυβÎÏνηση το Ï€ÏοσεχÎÏ‚ διάστημα, με στόχο να διευθετήσει εκκÏεμότητες και να αντικαταστήσει διατάξεις που διÎπουν τις εμποÏικÎÏ‚ συναλλαγÎÏ‚, καθώς και μÎÏος του νόμου Παππά.
Οι αλλαγÎÏ‚ αναμÎνεται να κατατεθοÏν με τη μοÏφή νομοσχεδίου μÎσα στον ΑÏγουστο -πιθανότατα το Ï€Ïώτο δεκαήμεÏο- ώστε να ψηφιστοÏν εγκαίÏως ενόψει της νÎας πεÏιόδου. Το τελικό κείμενο βÏίσκεται υπό διαμόÏφωση και, παÏότι δεν Îχει δοθεί ακόμα σε διαβοÏλευση, σε υψηλά κλιμάκια σταθμών Îχουν κοινοποιηθεί τα topics που θα πεÏιλαμβάνει η συνολική νομοθετική παÏÎμβαση στον χώÏο των ΜΜΕ.
ΔΙΕΥΡΥÎΣΗ ΤΩΠΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΠΚΙÎΗΤΡΩΠΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Στην Ï€Ïώτη γÏαμμή της ÏÏθμισης, ÎÏχεται η παÏοχή κινήτÏων για την αÏξηση της διαφημιστικής δαπάνης με αφοÏμή τις επιπτώσεις της πανδημίας, κάτι που Îχει Ï€Ïοαναγγείλει Ï€Ïιν Îνα μήνα ο αÏμόδιος υφυπουÏγός ΣτÎλιος Î Îτσας, απαντώντας σε εÏώτηση του βουλευτή του ΚΙÎΑΛ, Βασίλη ΚεγκÎÏογλου. ΣÏμφωνα με πληÏοφοÏίες από τη διαφημιστική αγοÏά, η εν λόγω διάταξη βÏίσκεται σε τελική φάση και αναμÎνεται να ενταχθεί σε επικείμενη νομοθετική ÏÏθμιση ώστε να τεθεί άμεσα σε εφαÏμογή από την ÎναÏξη της νÎας τηλεοπτικής σεζόν.
ΕιδικότεÏα, με στόχο να αυξηθεί η διαφημιστική δαπάνη, θα δοθοÏν επιπλÎον φοÏολογικά κίνητÏα στους διαφημιζόμενους να επενδÏσουν στην επικοινωνία και τις νÎες καμπάνιες, παÏά την αναμενόμενη Ïφεση στην αγοÏά. Ανάλογη Ï€Ïακτική με επιδότηση της διαφήμισης Îχει ήδη θεσπιστεί σε ευÏωπαϊκÎÏ‚ χώÏες όπως η Ιταλία και το Î’Îλγιο. Όπως αναφÎÏει υψηλόβαθμη πηγή Î¸ÎµÏƒÎ¼Î¹ÎºÎ¿Ï Ï†Î¿ÏÎα της διαφημιστικής αγοÏάς, «λόγω και της κÏίσης του κοÏωνοϊοÏ, στόχος μιας Ï„Îτοιας παÏÎμβασης είναι να κάνει το κόστος της διαφήμισης φθηνότεÏο, δίνοντας κίνητÏα στους διαφημιζόμενους για το ποσό της δαπάνης που επενδÏουν σε διαφήμιση στα ΜÎσα.
Με άλλα λόγια, στόχος είναι να φθηνÏνει η διαφήμιση Ï€ÏοκειμÎνου να αυξηθεί, χωÏίς το κόστος αυτό να το επωμιστοÏν τα media, αλλά το κÏάτος». ΣÏμφωνα με πληÏοφοÏίες, τα ποσά της διαφημιστικής δαπάνης θα εκπίπτουν, αλλά με πεÏαιτÎÏω αÏξηση της Îκπτωσης. «Αν Ï€.χ. κάποιος επενδÏει στη διαφήμιση 100 ευÏÏŽ, το σÏστημα θα το “διαβάζει†ως 150 ευÏÏŽ, αυξάνοντας Îτσι το ποσό που εκπίπτει», αναφÎÏει υψηλόβαθμη πηγή Ï„Î·Î»ÎµÎ¿Ï€Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÏƒÏ„Î±Î¸Î¼Î¿Ï.
ΚΙÎΗΤΡΑ ΓΙΑ ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ ΣΤΑ ΚΑÎΑΛΙΑ ΚΑΤΑ ΜΟÎΑΣ Ή ΑΠΟ ΚΟΙÎΟΥ
Στον ίδιο νόμο, θα ενταχθεί και η κατάÏγηση της ηλεκτÏονικής πλατφόÏμας διάθεσης Ï„Î·Î»ÎµÎ¿Ï€Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î´Î¹Î±Ï†Î·Î¼Î¹ÏƒÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï‡Ïόνου που θεσπίστηκε από την Ï€ÏοηγοÏμενη κυβÎÏνηση, χωÏίς τελικά ποτΠνα Ï€ÏοχωÏήσει σε υλοποίηση. ΠληÏοφοÏίες αναφÎÏουν ότι μαζί με την κατάÏγηση της Ï€ÏοηγοÏμενης ÏÏθμισης θα δοθοÏν κίνητÏα για τη δημιουÏγία online πλατφόÏμας καταγÏαφής των συναλλαγών με τους διαφημιζόμενους, όχι από όλα τα κανάλια μαζί αλλά σε κάθε σταθμό χωÏιστά ή εφόσον το επιθυμοÏν και δÏο ή Ï„Ïεις μαζί, με στόχο την αναβάθμιση των softwares, την απλοποίηση και αυτοματοποίηση της τοποθÎτησης διαφημιστικών κονδυλίων με ηλεκτÏονικό Ï„Ïόπο. Στόχος εδώ δεν θα είναι η Ï€Ïόσβαση κÏατικών φοÏÎων στα λογισμικά αυτά, αλλά η αÏξηση της παÏαγωγικότητας, ανοίγοντας και «παÏάθυÏο» συνεÏγασίας σταθμών («αδελφών» και μη) στη διαχείÏιση του Î´Î¹Î±Ï†Î·Î¼Î¹ÏƒÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï„Î¿Ï…Ï‚ χÏόνου, με ÏŒ,τι αυτό μποÏεί να συνεπάγεται.
ΑÎΑΔΡΟΜΙΚΗ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΠΤΡΙΜΕΡΩΠΣΥΜΒΑΣΕΩÎ
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η κατάÏγηση των Ï„ÏιμεÏών συμβάσεων που αναμÎνεται ως μάννα εξ ουÏÎ±Î½Î¿Ï Î±Ï€ÏŒ τα κανάλια, Ï€ÏοκειμÎνου να μειωθεί η γÏαφειοκÏατία. Όπως λÎγεται χαÏακτηÏιστικά, είναι Îνα από τα θÎματα στα οποία συμφώνησαν ευθÏÏ‚ εξαÏχής όλοι οι εμπλεκόμενοι θεσμικοί φοÏείς. ΠληÏοφοÏίες μάλιστα αναφÎÏουν ότι η εν λόγω ÏÏθμιση θα Îχει και αναδÏομική Î¹ÏƒÏ‡Ï ÎºÎ±Î¹, όταν ψηφιστεί, θα «πιάνει» από τις αÏχÎÏ‚ του Îτους. Καθότι ο νόμος ωστόσο δεν Îχει καν κατατεθεί ακόμα, τα κανάλια «ÎÏ„Ïεχαν» να Ï€Ïολάβουν τα deadlines Îως τις 20 Ιουλίου για να καταθÎσουν στην εφοÏία τις σχετικÎÏ‚ συμβάσεις για τη διαφημιστική δαπάνη του Ï€Ïώτου Î¼Î¹ÏƒÎ¿Ï Ï„Î¿Ï… Îτους Îως και τον ΙοÏνιο.
ΕΠΑÎΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΕΙΔΙΚΟΥ ΦΟΡΟΥ;
Σε ÏŒ,τι αφοÏά τη δÎσμη μÎÏ„Ïων που αφοÏοÏν τη διαφημιστική αγοÏά, ο αÏμόδιος υφυπουÏγός Îχει Ï€Ïοαναγγείλει και την κατάÏγηση του ÎµÎ¹Î´Î¹ÎºÎ¿Ï Ï†ÏŒÏου διαφήμισης που αÏχικά ανεÏχόταν σε 20% και στη συνÎχεια (από τον ΟκτώβÏιο του 2018) μειώθηκε για τα αδειοδοτημÎνα κανάλια στο 5%. ÎεότεÏες πληÏοφοÏίες, πάντως, αναφÎÏουν ότι το ζήτημα της πλήÏους κατάÏγησης του φόÏου επανεξετάζεται στο πλαίσιο της ολοκληÏωμÎνης στÏατηγικής για τη διαφήμιση, αλλά και με βάση τα νÎα δημοσιονομικά δεδομÎνα.
ΚΟΜΒΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΠÎΟΜΟ ΠΑΠΠΑ
Στο νομοσχÎδιο-σκοÏπα για τα ΜΜΕ θα πεÏιλαμβάνονται κομβικής σημασίας Ï„Ïοποποιήσεις και στον νόμο Παππά σχετικά με το πλαίσιο αδειοδότησης των καναλιών, την καταβολή της δόσης για την αποπληÏωμή των αδειών, καθώς και τις Ï€ÏοϋποθÎσεις λειτουÏγίας των αδειοδοτημÎνων καναλιών, κυÏίως σε ÏŒ,τι αφοÏά το μίνιμουμ απαιτοÏμενο Ï€Ïοσωπικό. Το αίτημα των καναλαÏχών για επανεξÎταση του ÏŒÏου για 400 εÏγαζόμενους αναμÎνεται να ικανοποιηθεί.
ΣÏμφωνα με πληÏοφοÏίες, με Ï„Ïοπολογία θα οÏίζεται εφεξής ότι στον αÏιθμό αυτόν θα πεÏιλαμβάνονται και εÏγαζόμενοι σε «συνδεδεμÎνες εταιÏείες παÏαγωγής», εννοώντας όσες εταιÏείες Îχουν μετοχική σχÎση με τον οικείο σταθμό. Το δεδομÎνο αυτό ÎÏχεται σε μία πεÏίοδο που επικÏατεί αναστάτωση σε πανελλαδικά κανάλια όπως ο Alpha και το Open με απολÏσεις τεχνικών που θα αποÏÏοφηθοÏν στη συνÎχεια σε εταιÏείες παÏαγωγής με συμβάσεις οÏισμÎνου χÏόνου.
Το νÎο μÎÏ„Ïο θα επιτÏÎψει διεÏÏυνση του outsourcing στο κομμάτι της παÏαγωγής Ï€ÏογÏάμματος και ταυτόχÏονη πεÏιστολή του κόστους λειτουÏγίας των καναλιών, ενώ ενδÎχεται να επηÏεάσει και υφιστάμενες συνεÏγασίες ανάμεσα σε κανάλια και εταιÏείες (βλÎπε Ï€.χ. Open και Koklonis media), επαναφÎÏοντας στο Ï€Ïοσκήνιο την πιθανότητα μετοχικής συμμετοχής του ενός στον άλλο.
Και το ζήτημα της ετήσιας δόσης για το κόστος της άδειας αναμÎνεται να οÏιστεί εκ νÎου. Η Ï€Ïάξη Î½Î¿Î¼Î¿Î¸ÎµÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï€ÎµÏιεχόμενου στις αÏχÎÏ‚ της πανδημίας που ÏŒÏιζε ότι το κόστος της φετινής δόσης Ïψους 3,5 εκατομμυÏίων ευÏÏŽ ανά σταθμό μετακυλίεται στα επόμενα Îτη (από το 2021), αυξάνοντας Îτσι τη δόση σε 4 εκατομμÏÏια ευÏÏŽ, θα αναθεωÏηθεί. Το επικÏατÎστεÏο σενάÏιο κάνει λόγο για μεγαλÏτεÏη καθυστÎÏηση στην αποπληÏωμή αυξάνοντας τη συνολική διάÏκεια των αδειών σε 11 αντί για 10 χÏόνια.
ΜÎσα σε όλα, οι αποκαλÏψεις από τον Χ. ΚαλογÏίτσα για μεθοδεÏσεις της τότε κυβÎÏνησης για να αποκτήσει άδεια ο εν λόγω επιχειÏηματίας ενισχÏουν το οπλοστάσιο επιχειÏημάτων των καναλαÏχών κατά του Ï…ÏˆÎ·Î»Î¿Ï ÎºÏŒÏƒÏ„Î¿Ï…Ï‚ των αδειών. Όπως λÎνε, ο Ï€Ïώτος διαγωνισμός για τις τηλεοπτικÎÏ‚ άδειες το 2016 στο οποίον μετείχε με τους ÏŒÏους που αποκάλυψε ο Χ. ΚαλογÏίτσας, κατÎπεσε μεν στο ΣτΕ, καθόÏισε ωστόσο το κόστος της άδειας το οποίο το ΕΣΡ ÏŒÏισε στα 35 εκατομμÏÏια ευÏÏŽ για τη δεÏτεÏη και τελική διαγωνιστική διαδικασία του 2018.
ΚΑΙ 24ΩΡΗΣ ΕÎΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑÎΑΛΙΑ ΣΤΙΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΑΔΕΙΕΣ
Στο ίδιο πλαίσιο, η συνολική νομοθετική ÏÏθμιση της κυβÎÏνησης θα λÏνει εκκÏεμότητες και σε σχÎση με το καθεστώς των υπόλοιπων αδειών που δεν Îχουν ακόμα Ï€ÏοκηÏυχθεί. ΕιδικότεÏα, αναμÎνεται να διευκÏινιστεί τι θα θεωÏείται θεματική άδεια, να καθοÏίσει με μεγαλÏτεÏη ευκÏίνεια πώς θα διαμοÏφωθεί το τηλεοπτικό τοπίο και να μπουν οι Ï€ÏοδιαγÏαφÎÏ‚ για την αδειοδότηση και «μικÏότεÏων» πανελλαδικών καναλιών. Στο πλαίσιο αυτό, αναμÎνεται να αÏθεί ο πεÏιοÏισμός για τα αμιγώς ειδησεογÏαφικά κανάλια πανελλαδικής εμβÎλειας, διάταξη που είχε «μπλοκάÏει» στο παÏελθόν εγχειÏήματα όπως το Σκάι24.
Πηγή: greekmme.blogspot.com