Tα Στέκια: Οι ερασιτεχνικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί
Ημερομηνία:
23/8/2020, 10:04 - Εμφανίσεις: 163
 ΙστοÏίες ΑγοÏαίου ΠολιτισμοÏ
Η Îλευση του Ïαδιοφώνου στη ζωή των ανθÏώπων εγκαινίασε μια μαγική εποχή. Ήδη, από τις αÏχÎÏ‚ του 20Î¿Ï Î±Î¹ÏŽÎ½Î± και Ï€Ïιν από την ÎναÏξη της επίσημης Ελληνικής Ραδιοφωνίας οι παθιασμÎνοι λάτÏεις του Ïαδιοφώνου κατασκεÏαζαν «αυτοσχÎδιους σταθμοÏς» σε απίθανα μÎÏη, αποκτώντας φανατικοÏÏ‚ ακÏοατÎÏ‚.. Στις αÏχÎÏ‚ της δεκαετίας του ’60, με την εισβολή του Ïοκ και την απουσία Ï„Îτοιων ακουσμάτων από το επίσημο ελληνικό Ïαδιόφωνο, οÏισμÎνοι ανήσυχοι νÎοι αναλαμβάνουν να καλÏψουν αυτό το κενό. Καταλαμβάνουν ταÏάτσες, πλυσταÏιά, υπόγεια και λοιποÏÏ‚ ελεÏθεÏους χώÏους, ανακατεÏονται με τα ηλεκτÏονικά, ξεπατικώνουν σχÎδια δημιουÏγίας Ïαδιοφωνικών σταθμών που βÏίσκουν από τα αντίστοιχα πεÏιοδικά της εποχής και οÏθώνουν πεÏήφανα τις κεÏαίες τους. Î Ïόκειται για τη χÏυσή εποχή των εÏασιτεχνικών Ïαδιοφωνικών σταθμών με τους ÏαδιοεÏασιτÎχνες να αποτελοÏν τους λαϊκοÏÏ‚ ήÏωες της γειτονιάς τους. Στους χώÏους αυτοÏÏ‚, που Îχουν χαÏακτηÏιστεί ως «χώÏοι Ï€Ïοσκυνήματος», συντελοÏνταν μια μυστηÏιακή μουσική επικοινωνία. Εκεί, η «νεόφεÏτη» μουσική και τα νÎα μουσικά Ï€Ïότυπα γίνονταν ευÏÎως γνωστά, ενώ παÏάλληλα εκκολάπτονταν μÎσω των αφιεÏώσεων φλογεÏά φλεÏÏ„, γεννιοÏνταν βαθιÎÏ‚ φιλίες αλλά και άτυποι ανταγωνισμοί Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ ÏαδιοεÏασιτεχνών για το ποιος σταθμός ακοÏγεται πιο μακÏιά ή Îχει το μεγαλÏτεÏο κοινό. Από την άλλη, στα δÏσκολα χÏόνια της δικτατοÏίας, επιστÏατεÏονταν τα «πάντα αποτελεσματικά ÏαδιογωνιόμετÏα» που εντόπιζαν τους ταÏαξίες της επιβαλλόμενης «κοινής ησυχίας», ξεκινώντας Îνα αÎναο κυνήγι Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ αστυνομικών και των «Ïαδιοφωνάκηδων», οι οποίοι μηχανεÏονταν ευÏηματικοÏÏ‚ Ï„Ïόπους διαφυγής. Το φαινόμενο δείχνει να γιγαντώνεται τη στιγμή που κάποια ανήσυχα παιδιά δημιουÏγοÏν σταθμοÏÏ‚ για να αμφισβητήσουν την υπάÏχουσα κατάσταση Ï€Ïαγμάτων, Ï€Ïοετοιμάζοντας την ανατÏοπή της. Είναι τα παιδιά του Πολυτεχνείου αλλά και των Πανεπιστημιακών ΙδÏυμάτων της επαÏχίας που αÏθÏώνουν τη φωνή τους πεÏήφανα και μαχητικά, δίνοντας ζωή στο μετÎπειτα εÏασιτεχνικό «πολιτικό Ïαδιόφωνο» που ανθεί στις αÏχÎÏ‚ του ’80. Οι εÏασιτεχνικοί σταθμοί υπήÏξαν πολλοί και διαφοÏετικοί, ανταποκÏινόμενοι σε όλα τα γοÏστα: Ïοκ και λαϊκοί, σοβαÏοί και «νταλκαδιάÏικοι», με διαφημίσεις ή χωÏίς. Το μόνο σίγουÏο είναι ότι διαμόÏφωσαν συνειδήσεις και αποτÎλεσαν μια βαλβίδα αποσυμπίεσης στην κοχλάζουσα νεολαιίστικη ελληνική κοινωνία. ΣήμεÏα, οι ήÏωÎÏ‚ τους παÏαμÎνουν αειθαλείς και ακμαίοι, εκμυστηÏευόμενοι ότι θα ήταν Îτοιμοι «να αμαÏτήσουν ξανά». Οι Ï€ÏωταγωνιστÎÏ‚ των εÏασιτεχνικών σταθμών μοιÏάζονται μαζί μας τις ενδιαφÎÏουσες ÏαδιοφωνικÎÏ‚ ιστοÏίες τους. Μαζί μας θα βÏίσκονται (με αλφαβητική σειÏά) οι: Γιάννης ΒαβλαδÎλης (ÏαδιοεÏασιτÎχνης), ΜάÏιος Blackman (Ïαδιοφωνικός παÏαγωγός), ΘεόδωÏος ΔελαπόÏτας («Charly», Ï€Ïώην κατασκευαστής Ïαδιοφωνικών σταθμών), Î ÎÏ„Ïος Εσκίογλου (συνεÏγάτης Πανεπιστημίου Αθηνών), ΧÏήστος Κοκολιός (Ï€Ïώην ÏαδιοεÏασιτÎχνης, Ï€ÏόεδÏος Συλλόγου Ραδιοφωνίας ΑΜ), Κώστας Λογοθετίδης («Tequila», ÏαδιοεÏασιτÎχνης), Παναγιώτης ΜαÏιολόπουλος («ΚατεψυγμÎνα ΗλεκτÏόνια», αÏχιτÎκτων μηχανικός), ΒαγγÎλης Ραπτόπουλος (συγγÏαφÎας), ΑνδÏÎας Ρουμελιώτης (δημοσιογÏάφος, συγγÏαφÎας), ΔημήτÏης ΠαπαχÏήστος (συγγÏαφÎας), ΓιώÏγος ΠολυχÏονίου (μουσικός παÏαγωγός), ΔημήτÏης Î Ïωτοπαπάς (Jeronimo Groovy), ΓιώÏγος Χατζηδάκης (συγγÏαφÎας). Σκηνοθεσία-σενάÏιο: Ηλιάνα ΔανÎζη. ΔιεÏθυνση φωτογÏαφίας: Γιάννης ÎÎλσον Εσκίογλου. Μοντάζ: ΔώÏα Μασκλαβάνου. Ηχοληψία: Κώστας Κουτελιδάκης. Μίξη ήχου: ΔημήτÏης Μυγιάκης. ΔιεÏθυνση παÏαγωγής: Τάσος ΚοÏωνάκης. ΑÏχισυνταξία: Ηλιάνα ΔανÎζη. ΟÏγάνωση παÏαγωγής: ΉÏα ΜαγαλιοÏ. Μουσική σήματος: Blaine L. Reininger. Σχεδιασμός τίτλων αÏχής / Motion Graphics: Κωνσταντίνα ΣτεφανοποÏλου. ΕκτÎλεση παÏαγωγής: ΜαÏίνα ΕυαγγÎλου ΔανÎζη για τη Laika Productions. ΠαÏαγωγή: ΕΡΤ Α.Ε. 2020
ΤΑ ΣΤΕΚΙΑ ΙστοÏίες ΑγοÏαίου Î Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Î—Î¼ÎµÏομηνία μετάδοσης: ΠαÏασκευή 4 ΣεπτεμβÏίου 2020, στις 20:00 στην ΕΡΤ2 «Οι εÏασιτεχνικοί Ïαδιοφωνικοί σταθμοί»
Πηγή: greekmme.blogspot.com
|
|
|