ΔωÏάκι της κυβÎÏνησης μÎσω του ΕΚΟΜΕ και υπουÏγείου Ψηφιακής ΔιακυβÎÏνησης και Πολιτισμου, στις εταιÏείες παÏαγωγής του εξωτεÏικοÏ, με Ï€Î¿Î»Ï Î±Ï€Î»Î¬ λόγια πεÏιλαμβάνει στα κÏιτήÏια επιδότησης ταινιών-σειÏών-Ïιάλιτυ-παιχνιδιών και τις αμοιβÎÏ‚ εÏγαζόμενων από το εξωτεÏικό, ενώ μÎχÏι και σήμεÏα οι ξÎνες παÏαγωγÎÏ‚ που ÎÏχονταν για γυÏίσματα στην Ελλάδα ήταν υποχÏεωμÎνες να απασχολοÏν δυναμικό-ειδικότητες σινεμά-τηλεόÏασης από την Ελλάδα. ΑναδημοσιεÏουμε αναλυτικά το τι Ï€ÏοβλÎπεται από το flix.gr , το οποίο επανήλθε και φÎÏνει στη δημοσιότητα τη νÎα επιστολή διαμαÏτυÏίας των φοÏÎων κινηματογÏάφου που ζητοÏν την άμεση απόσυÏση της διάταξης.
Μετά από πολλαπλÎÏ‚ αντιδÏάσεις που δεν φαίνεται να απÎδωσαν καÏποÏÏ‚, η Ï„Ïοποποίηση του άÏθου που αφοÏά το cash rebate και ουσιαστικά δίνει τη δυνατότητα σε εταιÏείες παÏαγωγής του εξωτεÏÎ¹ÎºÎ¿Ï Î½Î± μποÏοÏν να τιμολογοÏν απ’ ευθείας και να επωφελοÏνται από το rebate, χωÏίς ελληνική συμμετοχή (άÏα και χωÏίς χÏήση του ÎµÎ»Î»Î·Î½Î¹ÎºÎ¿Ï Î±Î½Î¸Ïώπινου δυναμικοÏ, άÏα χωÏίς αμοιβÎÏ‚ ή πληÏωμÎÏ‚ στην ελληνική κινηματογÏαφική βιομηχανία) Ï€ÏοχωÏάει Ï€Ïος ψήφιση.
Î Ïος :
ΥπουÏγό Ψηφιακής ΔιακυβÎÏνησης κο ΚυÏιάκο ΠιεÏÏακάκη
ΥπουÏγό Î Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï ÎºÎ± Μενδώνη
Γενικό ΓÏαμματÎα Ψηφιακής ΔιακυβÎÏνησης και ΑπλοÏστευσης Διαδικασιών κο Λεωνίδα ΧÏιστόπουλο
Γενικό ΓÏαμματÎα ΣÏγχÏονου Î Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï ÎºÎ¿ ΓιατÏομανωλάκη
Ζητάμε την άμεση απόσυÏση του άÏθÏου 69 παÏάγÏαφος 3 του νόμου του ΥΠΠΟΑ (ΑναδιοÏγάνωση του Ταμείου ΑÏχαιολογικών (…) σε ΟÏγανισμό ΔιαχείÏισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Î ÏŒÏων, ίδÏυση ν.Ï€.ι.δ. με την επωνυμία «Μουσείο-ΕλαιοτÏιβείο Î’Ïανά») και την ÎναÏξη άμεσης διαβοÏλευσης γÏÏω από αυτό με τους αÏμόδιους εμπλεκόμενους φοÏείς.
ΕΕΣ (ΕταιÏεία Ελλήνων Σκηνοθετών)
Ε.Κ.Î’.Ε. (Ένωση ΚινηματογÏαφιστών Î’ÏŒÏειας Ελλάδας)
ΕΣΠΕΚ (Ένωση Σκηνοθετών ΠαÏαγωγών Î•Î»Î»Î·Î½Î¹ÎºÎ¿Ï ÎšÎ¹Î½Î·Î¼Î±Ï„Î¿Î³Ïάφου)
ΕΤΕΚΤ (Ένωση Τεχνικών Î•Î»Î»Î·Î½Î¹ÎºÎ¿Ï ÎšÎ¹Î½Î·Î¼Î±Ï„Î¿Î³Ïάφου ΤηλεόÏασης)
ΠΕΑΚ (Πανελλήνια Ένωση ΑιθουσαÏχών ΚινηματογÏαφιστών)
Î .Ο.Θ.Α (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος ΑκÏοάματος)
ΣΑΠΟΕ (ΣÏνδεσμος ΑνεξάÏτητων ΠαÏαγωγών Οπτικοακουστικών ΈÏγων)
Σ.Ε.Η. (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών) ΕΑΚ (Ελληνική Ακαδημία ΚινηματογÏάφου)
Τι σημαίνει η εν λόγω διάταξη:
Οι σημαντικÎÏ‚ Ï„Ïοποποιήσεις του Îόμου 4487/2017, που ψηφίστηκαν το καλοκαίÏι στον Îόμο 4704/2020 του ΥπουÏγείου Ψηφιακής ΔιακυβÎÏνησης, μας Îδωσαν την πεποίθηση και την αισιοδοξία πως η λειτουÏγία του ΕΚΟΜΕ και του ÎµÏ€ÎµÎ½Î´Ï…Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÎ¹Î½Î®Ï„Ïου cash rebate μπαίνει σε μια νÎα φάση. Μια φάση που θα επιτÏÎψει οι σχÎσεις των Ελλήνων παÏαγωγών οπτικοακουστικών ÎÏγων με τους ξÎνους συναδÎλφους τους να σταθεÏοποιηθοÏν και να μην εμπεÏιÎχουν πια κανÎνα ψήγμα αμφισβήτησης και Îλλειψης εμπιστοσÏνης από τη μεÏιά των ξÎνων, και επιπλÎον μία φάση που θα δώσει ανάσα στον Ελληνικό κινηματογÏάφο και τους δημιουÏγοÏÏ‚ του. Δυστυχώς Ï„ÎσσεÏις μήνες μετά, πληÏοφοÏοÏμαστε πως το ίδιο ΥπουÏγείο, σε συνεÏγασία με τη διοίκηση του ΕΚΟΜΕ, ετοιμάζει μία επιπλÎον Ï„Ïοποποίηση του Îόμου, μια Ï„Ïοποποίηση που θα πάει πολλά βήματα πίσω όλη τη δουλειά που Îχει γίνει τόσο από την πολιτεία όσο και από την κινηματογÏαφική βιομηχανία τα τελευταία δυόμισι χÏόνια που το cash rebate λειτουÏγεί στην Ελλάδα.
Πιο συγκεκÏιμÎνα ετοιμάζεται να ψηφιστεί Ï„Ïοπολογία (άÏα δε θα τεθεί καν σε δημόσια διαβοÏλευση, αλλά θα εισαχθεί κατευθείαν για ψήφιση στη Βουλή), μÎσω της οποίας θα είναι πια επιλÎξιμες για το επενδυτικό κίνητÏο cash rebate και δαπάνες που θα αφοÏοÏν τιμολόγια αλλοδαπών συντελεστών και εταιÏειών, που θα σχετίζονται τόσο με τις αμοιβÎÏ‚ σεναÏίου και σκηνοθεσίας, όσο και με τις αμοιβÎÏ‚ συνεÏγείου και ηθοποιών, σε ποσοστό μάλιστα Îως και 50% του συνόλου των επιλÎξιμων δαπανών του ÎµÏ€ÎµÎ½Î´Ï…Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÏƒÏ‡ÎµÎ´Î¯Î¿Ï…. Δηλαδή αμοιβÎÏ‚ που θα αποδίδονται και θα καταναλώνονται στο εξωτεÏικό.
Αυτή η Ï„Ïοπολογία μας βÏίσκει κάθετα αντίθετους. Είμαστε παÏαπάνω από βÎβαιοι πως αν κάτι Ï„Îτοιο υλοποιηθεί, τότε τα επακόλουθα θα είναι καταστÏοφικά για ολόκληÏο τον οπτικοακουστικό τομÎα, αλλά και την εικόνα της χώÏας:
α) Τα χÏήματα του ÎµÏ€ÎµÎ½Î´Ï…Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÎ¹Î½Î®Ï„Ïου θα εξαντληθοÏν σε λίγες μεγάλες παÏαγωγÎÏ‚ (βλÎπετε αμεÏικάνικα στοÏντιο) και δε θα μείνουν χÏήματα οÏτε για τις μεσαίες αλλοδαπÎÏ‚ παÏαγωγÎÏ‚, που αυτή τη στιγμή Îχουν με μεγάλη επιτυχία βάλει τη χώÏα μας στο χάÏτη των Ï€Ïοτιμώμενων Ï€ÏοοÏισμών για γυÏίσματα, αλλά επίσης οÏτε και για τα Ελληνικά οπτικοακουστικά ÎÏγα.
β) Οι αλλοδαπÎÏ‚ παÏαγωγÎÏ‚ θα μποÏοÏν πια να φÎÏνουν από το εξωτεÏικό όλους τους καλλιτεχνικοÏÏ‚ συντελεστÎÏ‚, ακόμη και τους τεχνικοÏÏ‚, και να επιδοτηθοÏν για αυτό, με αποτÎλεσμα οι Έλληνες συνάδελφοί τους, να μείνουν άνεÏγοι. Δε Ï€ÏÎπει να ξεχνάμε ότι Îνας από τους στόχους των κινήτÏων αυτών είναι η μείωση της ανεÏγίας στον οπτικοακουστικό τομÎα, στόχος που Îχει επιτευχθεί στα χÏόνια που λειτουÏγεί το cash rebate.
γ) Θα δημιουÏγηθοÏν συνθήκες πίεσης και εκμετάλλευσης Ï€Ïος τους εÏγαζόμενους και κακώς εννοοÏμενου Î±Î½Ï„Î±Î³Ï‰Î½Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Î±Î½Î¬Î¼ÎµÏƒÎ± στις εταιÏείες παÏαγωγής, οι οποίες θα αναγκαστοÏν να διαπÏαγματεÏονται με τους καλλιτεχνικοÏÏ‚ και τεχνικοÏÏ‚ συντελεστÎÏ‚ αμοιβÎÏ‚ που θα αντιστοιχοÏν σε χώÏες όπως η ΒουλγαÏία, η Ρουμανία και η Τσεχία, που όπως όλοι γνωÏίζουμε είναι κατά Ï€Î¿Î»Ï Ï‡Î±Î¼Î·Î»ÏŒÏ„ÎµÏες και μάλιστα αναλογοÏν σε Ï€Î¿Î»Ï Ï€Î¹Î¿ διευÏυμÎνα ωÏάÏια εÏγασίας.
δ) Όχι μόνο οι Έλληνες καλλιτεχνικοί και τεχνικοί συντελεστÎÏ‚ θα αποδυναμωθοÏν και θα βÏεθοÏν στο πεÏιθώÏιο, αλλά ολόκληÏος ο οπτικοακουστικός τομÎας θα απαξιωθεί. Αντίθετα με αυτό που επιδιώκει η συγκεκÏιμÎνη Ï„Ïοπολογία, θα Ï€ÏÎπει να δοθεί βάÏος σε Ï€ÏογÏάμματα εκπαίδευσης και σε κίνητÏα για την απασχόληση νÎων καλλιτεχνικών και τεχνικών συντελεστών, με σκοπό την ενδυνάμωση της ελληνικής οπτικοακουστικής βιομηχανίας, ώστε να μποÏεί να ανταποκÏιθεί και σε μεγαλÏτεÏο αÏιθμό γυÏισμάτων αλλά και σε γυÏίσματα πιο απαιτητικών Ï€ÏοδιαγÏαφών.
ε) Είναι επιπλÎον σαφÎÏ‚ ότι η Ï„Ïοπολογία αυτή θα μειώσει κατά Ï€Î¿Î»Ï Ï„Î·Î½ αναπτυξιακή συμμετοχή του Î¿Ï€Ï„Î¹ÎºÎ¿Î±ÎºÎ¿Ï…ÏƒÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï„Î¿Î¼Îα στην οικονομία της χώÏας, και θα χαθοÏν τα Îσοδα που εισπÏάττονται από φόÏους και ασφαλιστικÎÏ‚ εισφοÏÎÏ‚ τόσο από τις ΕλληνικÎÏ‚ εταιÏείες παÏαγωγής, όσο και από τους Έλληνες εÏγαζόμενους του κλάδου. Αντίθετα θα ωφελήσει άλλα κÏάτη, που παÏαδοσιακά Îχουν μειωμÎνα μεÏοκάματα και αμοιβÎÏ‚ (βλÎπετε παÏαπάνω), ενισχÏοντας τα δικά τους ασφαλιστικά και φοÏολογικά Îσοδα Î±Ï†Î¿Ï Î¸Î± καταβάλλονται ενισχÏσεις σε Ï€Ïόσωπα με αλλοδαπά φοÏολογικά παÏαστατικά.
στ) Η Ï„Ïοπολογία αυτή ελλοχεÏει κινδÏνους όχι μόνο για την ποÏεία του Î¿Ï€Ï„Î¹ÎºÎ¿Î±ÎºÎ¿Ï…ÏƒÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÎ»Î¬Î´Î¿Ï… αλλά και για την ίδια την εικόνα της χώÏας στον τομÎα αυτό. Η εικόνα μιας σταθεÏής, υγιοÏÏ‚ και ομαλής διαδικασίας θα διαλυθεί γÏήγοÏα όταν θα πάÏει τη θÎση της ο καιÏοσκοπισμός και ο μη σωστός σχεδιασμός για μια ισχυÏή οπτικοακουστική βιομηχανία. Αυτό που θα μείνει στο Ï„Îλος είναι άδεια ταμεία και απαξίωση ενός κλάδου και φυσικά της ίδιας της χώÏας στα μάτια των ξÎνων παÏαγωγών και όχι μόνο.
Σε αυτό το σημείο θα θÎλαμε να σημειωθεί πως κάτι ανάλογο δε συμβαίνει σε καμία χώÏα με εν ενεÏγεία επενδυτικά κίνητÏα όπως το cash rebate. ΠαÏόλο που υπάÏχουν χώÏες που Îχουν επεκτείνει τα κίνητÏά τους και στις αμοιβÎÏ‚ αλλοδαπών συντελεστών, αυτÎÏ‚ αφοÏοÏν μόνο τις λεγόμενες Above the Line αμοιβÎÏ‚ και όχι όλες τις αμοιβÎÏ‚ των καλλιτεχνικών και τεχνικών συντελεστών. Δεν Ï€ÏÎπει επίσης να ξεχνάμε ότι οι χώÏες αυτÎÏ‚ φÏόντισαν αÏχικά να «θωÏακίσουν» την εγχώÏια οπτικοακουστική βιομηχανία, δημιουÏγώντας πληθώÏα καλλιτεχνικών και τεχνικών συντελεστών, και μόνο μετά από πολυετή εφαÏμογή των κινήτÏων τους Ï€ÎÏασαν στο επόμενο στάδιο Ï€ÏοσÎλκυσης αλλοδαπών παÏαγωγών. ΣυγκεκÏιμÎνα ακόμη και σε χώÏες που παÏαδοσιακά φιλοξενοÏν πολλÎÏ‚ αλλοδαπÎÏ‚ παÏαγωγÎÏ‚ και όπου τα επενδυτικά κίνητÏα είναι δοκιμασμÎνα εδώ και χÏόνια, όπως για παÏάδειγμα η Τσεχία, δικαιολογοÏνται δαπάνες για την αμοιβή ξÎνων ηθοποιών μÎχÏι Ï€Î¿ÏƒÎ¿ÏƒÏ„Î¿Ï 10% επί των αμοιβών τους, και μάλιστα τους επιβάλλεται και παÏακÏάτηση φόÏου 15%, ώστε το ΤσÎχικο κÏάτος να Îχει τα αντίστοιχα Îσοδα. Η Ελλάδα μετÏάει μόλις δυόμιση χÏόνια εφαÏμογής του κινήτÏου και μια Ï„Îτοια Ï„Ïοπολογία είναι εξαιÏετικά Ï€Ïώιμη και θα αποδειχθεί καταστÏοφική.
ΕπομÎνως αυτή η Ï€Ïωτοβουλία του ΥπουÏγείου Ψηφιακής ΔιακυβÎÏνησης και της διοίκησης του ΕΚΟΜΕ αποτελεί μια παγκόσμια Ï€Ïωτοτυπία, ÎÏχεται δε σε μια πεÏίοδο που λόγω της πανδημίας όλος ο οπτικοακουστικός τομÎας είναι σε δυσμενή κατάσταση, και οι αλλοδαπÎÏ‚ παÏαγωγÎÏ‚ είναι μια επιπλÎον ευκαιÏία για τους επαγγελματίες του κλάδου να εÏγαστοÏν. ΑναÏωτιόμαστε δε αν αυτή η Ï€Ïωτοβουλία είναι εν γνώση του Î ÏωθυπουÏÎ³Î¿Ï ÎºÎ±Î¹ αν και αυτός επικÏοτεί τη διάλυση της Ελληνικής οπτικοακουστικής βιομηχανίας Ï€Ïος όφελος οÏισμÎνων αλλοδαπών συμφεÏόντων.
Îα σημειωθεί επίσης πως δεν Ï€Ïοηγήθηκε από τη μεÏιά του ΥπουÏγείου ή της διοίκησης του ΕΚΟΜΕ καμία απόπειÏα διαβοÏλευσης και ανταλλαγής απόψεων με την κινηματογÏαφική κοινότητα σχετικά με την εξεÏÏεση Ï„Ïόπων Ï€ÏοκειμÎνου οι μεγάλες αλλοδαπÎÏ‚ παÏαγωγÎÏ‚ να ενισχυθοÏν επιπλÎον του υπάÏχοντος ÎµÏ€ÎµÎ½Î´Ï…Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÎ¹Î½Î®Ï„Ïου, κι Îτσι να επιλÎξουν τη χώÏα μας ως τόπο Ï€ÏοοÏÎ¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Î³Ï…Ïισμάτων. ΣυμμεÏιζόμαστε πλήÏως την ανάγκη Ï€ÏοσÎλκυσης μεγάλων αλλοδαπών παÏαγωγών, καθώς και το επικοινωνιακό όφελος που αυτÎÏ‚ θα φÎÏουν στην Ï€Ïοβολή της χώÏας, αλλά ως επαγγελματίες γνωÏίζουμε πως υπάÏχουν άλλοι Ï„Ïόποι για να συμβεί αυτό, Ï„Ïόποι ασφαλείς που δε θα αποδειχθοÏν επικοινωνιακά πυÏοτεχνήματα. Δηλώνουμε παÏόντες Ï€ÏοκειμÎνου αυτοί οι Ï„Ïόποι να βÏεθοÏν και στη συνÎχεια να εφαÏμοστοÏν.
Ελπίζουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι να κατανοήσουν εγκαίÏως σε ποια πεÏιπÎτεια Ï€Ïόκειται να βάλουν τον οπτικοακουστικό κλάδο, αλλά και την θÎση της χώÏας στο διεθνÎÏ‚ οπτικοακουστικό τοπίο, και να αποσÏÏουν την συγκεκÏιμÎνη Ï„Ïοπολογία άμεσα.
Σε αντίθετη πεÏίπτωση θα βÏουν όλο τον οπτικοακουστικό τομÎα απÎναντι τους.
Πηγή: greekmme.blogspot.com