Μίκης Θεοδωράκης - Πέντε άλμπουμ, πέντε σταθμοί Ημερομηνία:
4/9/2021, 07:07 - Εμφανίσεις: 79
Πέντε άλμπουμ, πέντε σταθμοί από διαφορετικές φάσεις της δισκογραφίας του Μίκη Θεοδωράκη με γνωστά και λιγότερο γνωστά τραγούδια.
Επιτάφιος, 1958 «Για μένα δεν ήταν ένα όποιο καλό ή κακό τραγούδι, αλλά ένας θρήνος πραγματικός.
Ηταν καθήκον, ήταν ευγνωμοσύνη, ήταν όρκος – κι εγώ ήμουν χαρούμενος γιατί είχα βρει τον άνθρωπό μου, αυτόν που με φωνή λεβέντικη και φωτεινή θα ‘κανε αυτές τις προσωπικές, τις ατομικές ελπίδες παλλαϊκά τραγούδια… Για μένα η φωνή του Μπιθικώτση έχει μιαν άλλη ομορφιά.
Γιατί είναι ο καθένας μας που τραγουδάει με τη φωνή του… είναι ο Νεοέλληνας είτε μας αρέσει είτε δεν μας αρέσει».
Αυτά έγραφε στην εφημερίδα «Αυγή» το 1960 ο ίδιος ο συνθέτης για τον δίσκο που μένει ως ορόσημο στη δισκογραφία του ενσωματώνοντας στοιχεία από τη βυζαντινή παράδοση και τα ρεμπέτικα.
«Νομίζω ότι η «γενναία» δήλωση στα 1960 – μόλις ξεκίνησε – πως θεωρεί τον εαυτό του «μαθητή του Τσιτσάνη και των άλλων λαϊκών» έχει από ορισμένους παρεξηγηθεί.
Από την άποψη ότι δεν βλέπουν ή κάνουν ότι δεν βλέπουν τα καινούργια στοιχεία, τα εντελώς προσωπικά, που μας αποκαλύπτουν τα τραγούδια του «Επιτάφιου»» σημειώνει ο Andreas Brandes.
Πολιτεία Α’ και Β’, 1961, 1964 «Ο κύκλος τραγουδιών «Πολιτεία» χτίστηκε με πρώτο υλικό τον ποιητικό λόγο του Τάσου Λειβαδίτη και του Δημήτρη Χριστοδούλου.
Αφετηρία για τη δόμησή του απετέλεσε το «Μάνα μου και Παναγιά», το σπουδαίο τραγούδι σε ρυθμό χασάπικου, που γεννήθηκε τις πρώτες μέρες του Οκτώβρη του 1960 στο Παρίσι, σηματοδότησε και την έναρξη της συνεργασίας του συνθέτη με τον ποιητή Τάσο Λειβαδίτη» σημειώνει ο Γιώργος Β.
Μονεμβασίτης (2004) στην επανέκδοση του άλμπουμ.
Ο κύκλος παρουσιάζεται και ως «Πολιτεία Α», καθώς ακολούθησε η «Πολιτεία Β» (1964), «Πολιτεία Γ» (1994, με τον Μανώλη Μητσιά) και «Πολιτεία Δ» (1996, Πέτρος Γαϊτάνος).
Αποτελεί δύο άλμπουμ με κομμάτια που πέρασαν στη συλλογική συνείδηση, «σφραγισμένα» από τις ερμηνείες των Μπιθικώτση, Καζαντζίδη – Μαρινέλλας, Μαρίας Φαραντούρη, Αντώνη Κλειδωνιάρη, Μιχάλη Ιωαννίδη: «Μάνα μου και...