Για τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσÏνης και διάφοÏων «εÏγαλείων» της όπως είναι το ChatGPT στην εκπαιδευτική διαδικασία Îχουν γÏαφεί ήδη πολλά – και θα γÏαφοÏν ακόμη πεÏισσότεÏα.
Το ίδιο και για τις αλλαγÎÏ‚ που μποÏεί να επιφÎÏει στην παÏαγωγική διαδικασία και τον δημόσιο βίο, καθώς και για τις ευκαιÏίες που Ï€ÏοσφÎÏει στα κάθε είδους αυταÏχικά καθεστώτα να χειÏαγωγοÏν πιο αποτελεσματικά τις κοινωνίες, αξιοποιώντας τα εÏγαλεία αυτά ως μÎσα Ï€Ïοπαγάνδας και παÏαπληÏοφοÏησης. Μήπως, όμως, Îχει ÎÏθει η ÏŽÏα να αναÏωτηθοÏν στα σοβαÏά οι επαγγελματίες και οι επιχειÏήσεις της ενημÎÏωσης πόσο μποÏεί να αλλάξει τη μοÏφή και το πεÏιεχόμενο της δουλειάς τους η τεχνητή νοημοσÏνη; Îα μελετήσουν πόσο και πώς θα απειληθοÏν οι θÎσεις εÏγασίας – και ποιες ακÏιβώς – στον κλάδο των ΜΜΕ, που Îτσι κι αλλιώς βÏίσκεται σε φάση διαÏκών και συχνά επώδυνων αλλαγών μετά την εμφάνιση του Internet, Ï€Ïιν από δÏο πεÏίπου δεκαετίες.
Δεν είναι λίγοι, άλλωστε, εκείνοι που θεωÏοÏν ότι το «σοκ» που Ï€Ïόκειται να επιφÎÏουν (και μάλιστα πιο σÏντομα από ÏŒ,τι πιστεÏει η πλειοψηφία) η τεχνητή νοημοσÏνη και τα εÏγαλεία της στα μίντια θα είναι ανάλογο, αν όχι πιο μεγάλο από αυτό που ακολοÏθησε την εμφάνιση και κυÏιαÏχία του ΔιαδικτÏου. ΧωÏίς να αποκλείουν, μάλιστα, το ενδεχόμενο η παÏαδοσιακή, εÏευνητική και ποιοτική δημοσιογÏαφία να βÏει την ευκαιÏία για να πάÏει Ïεβάνς από το μοντÎλο του «copy paste» και του ÎºÏ…Î½Î·Î³Î¹Î¿Ï Ï„Ï‰Î½ «κλικ» και των «likes».
Ανάμεσα στους πολλοÏÏ‚ που Ï€Ïοβληματίζονται με τις εξελίξεις και Ï€ÏοσπαθοÏν να τις αποκÏυπτογÏαφήσουν και να Ï€ÏοσαÏμοστοÏν είναι και η Axios, στελÎχη της οποίας ήÏθαν σε επαφή, εδώ και αÏκετοÏÏ‚ μήνες, με ανθÏώπους που εμπλÎκονται άμεσα με την τεχνητή νοημοσÏνη και την κατασκευή των εÏγαλείων της. Συνοψίζουν δε τις αλλαγÎÏ‚ που πιθανότατα θα συμβοÏν σε οκτώ ενότητες, όπως αυτÎÏ‚ παÏουσιάζονται συνοπτικά στη συνÎχεια.
Οι 8 μεγάλες αλλαγÎÏ‚
1 Η Ï€Ïώτη αφοÏά την εξειδίκευση καθώς, όπως τονίζεται, «το εμποÏικό ή γενικής λήψης πεÏιεχόμενο θα δει την αξία του να υποβαθμίζεται». Κατά συνÎπεια, «κάθε εταιÏεία η οποία ποντάÏει αποκλειστικά στην υψηλή κυκλοφοÏία μοιάζει καταδικασμÎνη», ενώ «η ζήτηση για εξειδικευμÎνα θÎματα που απαιτοÏν συγκεκÏιμÎνες γνώσεις θα αυξηθεί».
2 Η δεÏτεÏη Îχει να κάνει με την εμπιστοσÏνη και η εÏμηνεία είναι απλή: «Η τεχνητή νοημοσÏνη θα Ï€ÏοκαλÎσει Îναν καταιγισμό ψευδοÏÏ‚ και κατευθυνόμενου πεÏιεχομÎνου (…) κάτι που θα οδηγήσει τους αναγνώστες να αναζητήσουν πιο ασφαλείς και Îμπιστες πηγÎÏ‚ πληÏοφόÏησης – κατά Ï€Ïοτίμηση απευθείας και όχι από την πίσω πόÏτα των κοινωνικών μÎσων».
3 Η Ï„Ïίτη αλλαγή σχετίζεται ακÏιβώς με αυτÎÏ‚ τις απευθείας σχÎσεις που αναμÎνεται να οικοδομηθοÏν. Η αιτία είναι ότι καθώς το ChatGPT και άλλα παÏόμοια εÏγαλεία θα Ï€ÏοσφÎÏουν πλÎον ολοκληÏωμÎνες απαντήσεις και όχι παÏαπομπÎÏ‚ (links), οι εταιÏείες θα είναι υποχÏεωμÎνες, εάν θÎλουν να επιβιώσουν, να ενισχÏσουν τους απευθείας δεσμοÏÏ‚ τους με τους πελάτες – καταναλωτÎÏ‚ του πεÏιεχομÎνου που παÏάγουν.
4 Η Ï„ÎταÏτη θεωÏεί πως σταδιακά θα ενισχυθεί η σημασία των εισεÏχόμενων «πακÎτων», κάτι που συνεπάγεται την καλÏτεÏη αξιοποίηση των newsletters, ειδικά καθώς Microsoft και Google μετατÏÎπουν σε «μαγικά εÏκολη» τη διαχείÏιση του ηλεκτÏÎ¿Î½Î¹ÎºÎ¿Ï Ï„Î±Ï‡Ï…Î´Ïομείου.
5 Η Ï€Îμπτη επικεντÏώνεται στο «υγιÎÏ‚ πεÏιεχόμενο», μιας και εκτιμάται πως υπάÏχει πολλή «σαβοÏÏα» στην τηλεόÏαση και αÏκετÎÏ‚ ειδησεογÏαφικÎÏ‚ ιστοσελίδες. Κι αυτό παÏά το ότι «οι καταναλωτÎÏ‚ δικαιοÏνται καλÏτεÏο πεÏιεχόμενο, άÏα και πιο υγιÎÏ‚ και χÏήσιμο».
6 Η Îκτη Îγκειται στο γεγονός ότι «οι καταναλωτÎÏ‚ επιθυμοÏν οι πεÏισσότεÏες ειδήσεις, όπως και οι Ï€ÏακτικÎÏ‚ πληÏοφοÏίες, να τους Ï€ÏοσφÎÏονται με τη μεγαλÏτεÏη δυνατή αποτελεσματικότητα». Ετσι, όπως χαÏακτηÏιστικά σημειώνεται, «η ανάγκη να βλÎπει και να διαβάζει κανείς ειδήσεις δεν θα πεθάνει, όμως το νεότεÏο σε ηλικία κοινό θα θÎλει αυτÎÏ‚ να είναι πιο σÏντομες και να του παÏÎχονται κατά παÏαγγελία».
7 Η Îβδομη αλλαγή βÏίσκεται σε άμεση συνάÏτηση με την Îκτη και αφοÏά το βάθος της ενημÎÏωσης. «Καθώς το μεγαλÏτεÏο μÎÏος του πεÏιεχομÎνου θα είναι πιο σÏντομο, οι καταναλωτÎÏ‚ θα Îχουν παÏαπάνω χÏόνο για podcasts και άÏθÏα εμβάθυνσης, όπως αυτά που πεÏιλαμβάνουν τα πεÏιοδικά. ΤαυτόχÏονα, θα αυξηθεί η ανάγκη αυτά να είναι Ï€Ïαγματικά εξαιÏετικά και Ï€Ïωτότυπα. Ετσι, όλα τα ενδιάμεσα – οι βαÏετÎÏ‚ ιστοÏίες που οι δημοσιογÏάφοι γÏάφουν για τους εαυτοÏÏ‚ τους ή για να γεμίσουν Ï„ÏÏπες στις ιστοσελίδες – θα εξαφανιστοÏν».
8 ΤÎλος, εντοπίζεται μια επικίνδυνη αντίφαση, η οποία Îχει να κάνει με την «ανισότητα στην πληÏοφόÏηση». Κι αυτό διότι «ενώ ποτΠδεν ήταν καλÏτεÏη στιγμή για τους χÏήστες να απαιτήσουν πεÏιεχόμενο υψηλής ποιότητας, που θα τους Ï€ÏοσφÎÏεται Ï€Î¿Î»Ï Ï€Î¹Î¿ αποτελεσματικά (…) ποτΠδεν ήταν πιο εÏκολο να δημιουÏγήσει και να διαδώσει κανείς παÏαπλανητικÎÏ‚, απεχθείς ή ψευδείς πληÏοφοÏίες σε τόσο μεγάλη Îκταση και χωÏίς κόστος».
Σε αυτό το τελευταίο σημείο, που αποτυπώνει τη διαλεκτική σχÎση ανάμεσα στις τεÏάστιες δυνατότητες και τις απειλÎÏ‚ των νÎων τεχνολογιών για τον άνθÏωπο, μοιάζει να παίζεται και το πιο μεγάλο στοίχημα. Το ποια από τις δÏο τάσεις θα επικÏατήσει, τελικώς, θα κÏίνει πολλά – αν όχι τα πάντα.
«FINANCIAL TIMES»
Το νÎο «συμβόλαιο» με τους αναγνώστες
«Η δημιουÏγική τεχνητή νοημοσÏνη αποτελεί την πιο σημαντική νÎα τεχνολογία από την εμφάνιση του Internet (…) ΠαÏ’ όλα αυτά, εάν χειÏαγωγηθοÏν αποτελεσματικά, τα μοντÎλα της είναι σε θÎση να παÏάγουν εντελώς ψευδείς εικόνες και ειδήσεις».
Αυτά σημείωνε η διευθÏντÏια Îκδοσης των «Financial Times», ΡοÏλα Χαλάφ, σε ανοιχτή επιστολή της Ï€Ïος τους αναγνώστες – αφήνοντας ουσιαστικά να εννοηθεί ότι αυτό που θα επιδιώξει είναι η σÏναψη ενός νÎου «συμβολαίου» αμοιβαίας εμπιστοσÏνης και αξιοπιστίας. Κι αυτό διότι, σÏμφωνα με την ίδια, στην 130ετή ποÏεία τους οι «FT» Îχουν αποδείξει πως «ποιότητα σημαίνει πάνω από όλα ακÏίβεια, όπως επίσης δικαιοσÏνη και διαφάνεια».
Ετσι, Î±Ï†Î¿Ï Î±Î½Î±Î³Î½ÏŽÏισε τη σημασία των εξελίξεων και τις ευκαιÏίες που δημιουÏγεί η τεχνητή νοημοσÏνη, καθώς «Îχει τη δυνατότητα να αυξήσει την παÏαγωγικότητα και να Ï€ÏοσφÎÏει πεÏισσότεÏο χÏόνο για τους ÏεπόÏÏ„ÎµÏ ÎºÎ±Î¹ τους συντάκτες ώστε να επικεντÏώσουν στην παÏαγωγή Ï€Ïωτότυπου πεÏιεχομÎνου», ξεκαθάÏισε τα εξής: «Το δημοσιογÏαφικό ÎÏγο των “FTâ€, στη νÎα εποχή της τεχνητής νοημοσÏνης, το ÏεποÏτάζ και η συγγÏαφή, θα συνεχίσει να εκπονείται από τους ανθÏώπους που είναι οι καλÏτεÏοι στον τομÎα τους, ενώ είναι ταυτόχÏονα αποφασισμÎνοι να παÏουσιάζουν και να αναλÏουν τον κόσμο όπως αυτός είναι, επακÏιβώς και δίκαια».
Σε αυτό το πλαίσιο, η ίδια υπογÏάμμισε πως «το γÏαφείο σÏνταξης Ï€ÏÎπει να συνεχίσει να αποτελεί Îνα κÎντÏο καινοτομίας». Î Ïόσθεσε δε πως «είναι σημαντικό και αναγκαίο για τους “FT†να διαθÎτουν μια ομάδα στο γÏαφείο σÏνταξης η οποία να πειÏαματίζεται υπεÏθυνα με τα εÏγαλεία της AI, Ï€ÏοκειμÎνου να βοηθά τους δημοσιογÏάφους σε τομείς όπως η άντληση στοιχείων, η ανάλυση κειμÎνων και φωτογÏαφιών και η μετάφÏαση». «Οπως μας Îχει δείξει η Ï€Ïόσφατη ιστοÏία – καταλήγει η Χαλάφ στο άÏθÏο της – ο ενθουσιασμός Ï€ÏÎπει να συνοδεÏεται από Ï€Ïοσοχή όσον αφοÏά στους κινδÏνους παÏαπληÏοφόÏησης και παÏαποίησης της αλήθειας».
Πηγη ΕÎΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ÎΕΑ
Πηγή: greekmme.blogspot.com