ΣκοÏÏα τα βÏίσκει το επιτελείο του Μαξίμου σε ότι αφοÏά στην ανακοινωθείσα ενσωμάτωση-συγχώνευση του ΕΚΟΜΕ με το Ελληνικό ΚÎντÏο ΚινηματογÏάφου υπό την αÏμοδιότητα του Ï…Ï€. ΠολιτισμοÏ. Το ΕΚΟΜΕ που δημιουÏγήθηκε επί κυβÎÏνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2017 με το νόμο ΚÏÎτσου λειτοÏÏγησε ως εÏγαλείο για την ανάπτυξη ελλληνικών οπτικοαακουστικών παÏαγωγών. Οι ενισχÏσεις του ώθησαν την ελληνική παÏαγωγή και ήταν Îνας από τους βασικοÏÏ‚ λόγους που επÎστÏεψε η μυθοπλασία στους τηλεοπτικοÏÏ‚ σταθμοÏÏ‚ πανελλαδικής εμβÎλειας. Η κυβÎÏνηση Μητσοτάκης από το 2019 Îκανε συνεχείς παÏεμβάσεις αλλάζοντας συνεχώς το νόμο και στο Ï„Îλος του 2022 ανακοίνωσε την ουσιαστική κατάÏγηση του. ΜÎχÏι σήμεÏα αυτό δεν Ï€ÏοχώÏησε. Οκτώ σωματεία-φοÏείς και ΟÏγανισμοί διαμαÏÏ„ÏÏονται και καταγγÎλουν ότι η εν λόγω απόφαση είναι “παÏανοϊκήâ€! Στο Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Î¿Î¹ ιδιοκτήτες των καναλιών επίσης διαμαÏÏ„ÏÏονται γιατί το ΕΚΟΜΕ το τελευταίο 8μηνο δεν πληÏώνει τις ενισχÏσεις. Όπως γÏάφτηκε στη στήλη “Τυπολογίες†επικÏατεί χάÏος όσον αφοÏά τη χÏηματοδότηση της τηλεόÏασης. “ΜÎσω του ΕΚΟΜΕ θα διατεθεί από το ΕΣΠΑ Îνα ποσό της τάξης των 50.000.000 ευÏÏŽ, το οποίο όμως δεν αÏκεί για να καλÏψει τις υποχÏεώσεις των Ï€ÏοηγοÏμενων ετών, βάζοντας φωτιά στη λειτουÏγία της τηλεόÏασης αλλά και στις σχÎσεις της Ελλάδας με εταιÏείες του εξωτεÏικοÏ. Η Ï„ÏÏπα που είχε Ï€ÏοκÏψει στις υποχÏεώσεις του ΕΚΟΜΕ επί ΚυÏιάκου ΠιεÏÏακάκη στο υπουÏγείο Ψηφιακής ΔιακυβÎÏνησης ανÎÏχεται σε 200.000.000 ευÏÏŽ, σÏμφωνα με πληÏοφοÏίες. Τα χÏήματα που Îχουν βÏεθεί για να καλυφθοÏν παλιÎÏ‚ και νÎες ανάγκες ανÎÏχονται σε 100.000.000 ευÏÏŽ και θα Ï€ÏοÎλθουν από δÏο διαφοÏετικÎÏ‚ χÏηματοδοτήσεις των 50.000.000 ευÏÏŽ. Το κενό δημιουÏγήθηκε εξαιτίας των αλλαγών που Îγιναν από την κυβÎÏνηση της ÎΔ στον «νόμο ΚÏÎτσου» με την καθιÎÏωση των ξÎνων τιμολογίων και την επιδότηση Ï€ÏογÏαμμάτων Ï‡Î±Î¼Î·Î»Î¿Ï ÎºÏŒÏƒÏ„Î¿Ï…Ï‚ Ï€ÏογÏάμματος, που δεν είχαν καμιά Ï„Ïχη να διανεμηθοÏν στο εξωτεÏικό, οÏτε και… αισθητική. Οι εκπÏόσωποι των τηλεοπτικών σταθμών είναι Îξαλλοι με την πολιτική της κυβÎÏνησης, καθώς Îκαναν μεγάλες επενδÏσεις για την παÏαγωγή σειÏών με τη δÎσμευση πως θα χÏηματοδοτηθοÏν από το ΕΚΟΜΕ.â€.
Η κοινή ανακοίνωση Σωματείων, ΦοÏÎων και ΟÏγανισμών Συλλογικής ΔιαχείÏισης
Εδώ κι Îναν χÏόνο πεÏίπου, καλλιεÏγείται στον χώÏο μας η επικείμενη συγχώνευση του Î•Î¸Î½Î¹ÎºÎ¿Ï ÎšÎντÏου ΜÎσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) με το Ελληνικό ΚÎντÏο ΚινηματογÏάφου (ΕΚΚ) και τον ΟÏγανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), σε νÎο,ενιαίο φοÏÎα, με κοινό Διοικητικό ΣυμβοÏλιο. Το τελευταίο διάστημα μάλιστα, κυκλοφοÏεί άτυπα κι Îνα Ï€ÏοσχÎδιο νόμου . Η συγχώνευση οÏγανισμών με τόσο διαφοÏετικό Ïόλο στην καλλιτεχνική παÏαγωγή, είναι ακατανόητη και Ï€Ïωτοφανής για τα ΕυÏωπαϊκά δεδομÎνα, εγείÏοντας αμφιβολίες για τη νομιμότητα και τη λειτουÏγικότητα Î±Ï…Ï„Î¿Ï Ï„Î¿Ï… καινοφανοÏÏ‚ υπεÏ-φοÏÎα .
Το ΕΚΚ Îνας είναι παÏαγωγικός οÏγανισμός, που εισπÏάττει Îσοδα από τις ταινίες που χÏηματοδοτεί, με σκοπό την Ï€Ïοώθηση και την Ï€Ïοστασία της ελληνικής κινηματογÏαφικής Ï„Îχνης.
Ο ΟΠΙ είναι Îνας εποπτικός οÏγανισμός, αÏμοδιότητά του είναι η επεξεÏγασία νομοθετικών Ï€Ïοτάσεων για την Ï€Ïοστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και ο Îλεγχος των οÏγανισμών συλλογικής διαχείÏισης πνευματικών δικαιωμάτων όλων των κατηγοÏιών πνευματικών δικαιοÏχων, Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ οποίων και των παÏαγωγών. Î ÏŽÏ‚ μποÏεί να λειτουÏγήσει υπό το ίδιο διοικητικό συμβοÏλιο, Îνας παÏαγωγικός κι Îνας εποπτικός οÏγανισμός;
ΤαυτόχÏονα, οι ΟÏγανισμοί Συλλογικης διαχείÏησης, θα χÏηματοδοτοÏν τον νÎο φοÏÎα, με το 1% των εσόδων τους (το ποσοστό μποÏεί να αυξάνεται κατά βοÏληση), ο νÎος φοÏÎας δηλ. θα συντηÏείται κι από χÏήματα που ανήκουν στους δημιουÏγοÏÏ‚ και τους καλλιτÎχνες (σκηνοθετες, σεναÏιογÏάφους, τεχνικοÏÏ‚, ηθοποιοÏÏ‚, μουσικοÏÏ‚, εικαστικοÏÏ‚, εÏμηνευτÎÏ‚ κ.α.).
Το ΕΚΟΜΕ απ’ την άλλη, είναι Îνα επενδυτικό εÏγαλείο Ï€Î¿Ï Î±Î½Ï„Î¹Î¼ÎµÏ„Ï‰Ï€Î¯Î¶ÎµÎ¹ τον κινηματογÏάφο και κάθε οπτικοακουστικό ÎÏγο, ως επενδυτικό κίνητÏο με στόχο την Ï€ÏοσÎλκυση ελληνικών και ξÎνων κεφαλαίων, αξιολογώντας μόνο την οικονομική βιωσιμότητα της Ï€Ïότασης. Τα ποσά που Ï€ÏÎπει να διαθÎτει, είναι ιλιγγιώδη σε σχÎση με τα χÏήματα που δίνονται για την παÏαγωγή μÎσω του ΕΚΚ. Στο νομοσχÎδιο είναι ασαφÎÏ‚ από ποια πηγή θα Îχει εγγυημÎνη και σταθεÏή Ïοή κεφαλαίων, ενώ είναι κοινό μυστικό, ότι τα χÏÎη που Îχει ήδη δημιουÏγήσει, ξεπεÏνοÏν τα 140 εκατομμÏÏια. Όσο δεν εισÏÎουν αυτά τα ποσά στον οÏγανισμό, δημιουÏγείται μια εÏλογη ανησυχία για τη μεγάλη “πÏοίκα†του ΟΠΙ, “αδιάθετα†των δικαιωμάτων που Ï€ÏοεÏχεται απο τα δικαιωματα καλλιτεχνων .
Η δημιουÏγία Î¿Ï€Ï„Î¹ÎºÎ¿Î±ÎºÎ¿Ï…ÏƒÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï Î±Ï€Î¿Î¸ÎµÏ„Î·Ïίου είναι μια εÏηχη Ï€Ïωτοβουλία, Îνα κολοσσιαίο ÎÏγο, για το οποίο όμως δεν Îχουν Ï€Ïοβλεφθεί οÏτε τα Îξοδα δημιουÏγίας, οÏτε τα Îξοδα συντήÏησης, οÏτε ποια θα είναι η σχÎση του με άλλους αÏμόδιους φοÏείς πχ. την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Η λειτουÏγία του ΕΚΚ, τίθεται σε κίνδυνο, Î±Ï†Î¿Ï Î´ÎµÎ½ διασφαλίζεται η σταθεÏή και ανεξάÏτητη χÏηματοδότηση του . Ο σαφής Ïόλος του ΕΚΚ, για την Ï€Ïοστασία και ανάπτυξη της Ελληνικής ΚινηματογÏαφικής ΤÎχνης, πνίγεται μÎσα σε Îναν θολό νομικό βεÏμπαλισμό και γενικότητες για « οπτικοακουστικό, δημιουÏγικό και πολιτιστικό τομÎα».
Ο Îλεγχος που επιδιώκει να ασκήσει ο νÎος φοÏÎας, δεν πεÏιοÏίζεται στον Οπτικοακουστικό τομÎα, Î±Ï†Î¿Ï Î³Î¯Î½ÎµÏ„Î±Î¹ λόγος για τον «πολιτιστικό και δημιουÏγικό τομÎα ευÏÏτεÏα» εμπλÎκοντας «την κινηματογÏαφική παιδεία μÎσω σεμιναÏίων, εκπαιδευτικών πλαισίων του επιπÎδου 5 , της πολιτιστικής διπλωματίας» και τη «βελτίωση της παÏαγωγικής διαδικασίας», αγγίζοντας δηλ. τις εÏγασιακÎÏ‚ σχÎσεις, αλλά και τη θÎση, το δημιουÏγικό Ïόλο των καλλιτεχνικών συντελεστών.
Και η πιο καλοπÏοαίÏετη ανάγνωση του νόμου, δÏσκολα βÏίσκει θετικά σημεία στην επιχειÏοÏμενη συγχώνευση. Αν η κυβÎÏνηση επιθυμοÏσε Ï€Ïαγματικά να Ï€ÏοχωÏήσει στις αναγκαίες βελτιώσεις λειτουÏγίας των Ï„Ïιών θεσμών, όφειλε να συνομιλήσει με τους ίδιους τους δημιουÏγοÏÏ‚ και τους εÏγαζόμενους του Î¿Ï€Ï„Î¹ÎºÎ¿Î±ÎºÎ¿Ï…ÏƒÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï‡ÏŽÏου, με τα σωματεία, τους φοÏείς και τους ΟÏγανισμοÏÏ‚ Συλλογικής ΔιαχείÏισης. Î ÏÎπει να γίνει κατανοητό, ότι κάθε νόμος που σχεδιάζεται επί χάÏτου από γÏαφειοκÏατικÎÏ‚ μειοψηφίες, επηÏεάζει τις ζωÎÏ‚ μας και την ποιότητα του εγχώÏιου Ï€Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÏƒÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎÏγου, και δεν μποÏεί να μας ÎÏχεται στα μουλωχτά, με συνοπτικÎÏ‚ διαδικασίες, χωÏίς την ουσιαστική συμμετοχή των άμεσα ενδιαφεÏομÎνων.
ΟΙ ΥΠΟΓΡΑΦΟÎΤΕΣ
Ένωση Σκηνοθετών ΔημιουÏγών – (Ε.Σ.Δ)
ΕπιμελητήÏιο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος – (Ε.Ε.Τ.Ε)
Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών- (Σ.Ε.Η)
ΑΠΟΛΛΩΠ– οÏγανισμός συλλογικής διαχείÏισης δικαιωμάτων των Ελλήνων Μουσικών
ΟÏγανισμός Συλλογικής ΔιαχείÏισης ΈÏγων Εικαστικών Τεχνών και των ΕφαÏμογών τους (ΟΣΔΕΕΤΕ)
ΕΡΜΕΙΑΣ– ΟÏγανισμός Συλλογικής ΔιαχείÏισης Δικαιωμάτων ΠαÏαγωγών ΚινηματογÏαφικών ΈÏγων
Ένωση Ελλήνων Μεταγλωττιστών – (ΕÎ.Ε.Μ )
ΣÏλλογος Σπουδαστών Σχολών ΧοÏοÏ, ΘεάτÏου & ΚινηματογÏάφου
Πηγή: greekmme.blogspot.com