Γιατί η πραγματική δημοκρατία χρειάζεται σύγκρουση, όχι συναίνεση Ημερομηνία:
Σήμερα 27/6/2025, 16:48 - Εμφανίσεις: 15
Στους ταραγμένους καιρούς που ζούμε, τους οποίους κάποιοι αποκαλούν «πολυκρίση», ο λόγος περιορίζεται γύρω από έναν όρο, που προσφέρεται ως κάτι μεταξύ βάλσαμου και εντολής: «Ενότητα».
Εμφανίζεται σε κυβερνητικές ομιλίες, σε σχόλια των μέσων ενημέρωσης για τη δημοκρατία και σε εταιρικές δηλώσεις – μια φαινομενικά ουδέτερη έκκληση για συσπείρωση.
Όμως, ο όρος είναι κάτι περισσότερο από ένα κάλεσμα για ψεύτικη ικανοποίηση.
Μας ζητά να παραμερίσουμε τις συγκρούσεις, να αγνοήσουμε τις αντιφάσεις και να αποδεχτούμε μια εκδοχή της αρμονίας που εξυπηρετεί εκείνους που βρίσκονται ήδη στην εξουσία.
Ο συνταγματολόγος Καρλ Σμιτ δήλωσε κάποτε για τις φιλελεύθερες κατηγορίες: «Όποιος λέει ‘ανθρωπιά’, λέει ψέματα».
Με άλλα λόγια: εκείνοι που τοποθετούν τους πάντες κάτω από την παγκόσμια σημαία της ανθρωπιάς, αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν την ύπαρξη αντικρουόμενων συμφερόντων και ανισορροπιών ισχύος – και τελικά, δεν προπαγανδίζουν τίποτα περισσότερο από την κυριαρχία μιας ομάδας πάνω σε όλες τις άλλες.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m1"); }); Όποιος ζητά συγκράτηση μισθών και κοινωνικές περικοπές «για τη χώρα» δεν μιλάει εκ μέρους των εργαζομένων ή των δικαιούχων κοινωνικής πρόνοιας.
Όσοι επικαλούνται την ανθρωπότητα στην αποστολή τους να φτάσουν στον Άρη, δεν το κάνουν εκ μέρους των ανθρώπων που αγωνίζονται να επιβιώσουν εδώ στη Γη.
Ο Σμιτ ήταν φυσικά Ναζί και με τη διατύπωσή του εννοούσε κάτι σαν την ουσιαστική, σχετική ανισότητα των ανθρώπινων φυλών και πολιτισμών – ως επιχείρημα εναντίον του οικουμενισμού και της δημοκρατίας.
Αλλά η κριτική του μπορεί επίσης να ερμηνευτεί με προοδευτικό τρόπο.
Σήμερα, δύο λανθασμένες έννοιες του «εμείς» στέκονται απέναντι σε μια πολιτικά ισχυρή – και δημοκρατικά αναγκαία – θεώρηση της πολιτικής ως ένα παιχνίδι ανταγωνιστικών συμφερόντων: το εθνικό-εθνικιστικό «εμείς» της Δεξιάς και το καθολικό, τυχαία εθνικό «εμείς» των φιλελευθέρων.
Για τη χώρα Το εθνοτικό «εμείς» βασίζεται στον Lebensraum (ζωτικό χώρο) και στον φυλ...