Ο άνθρωπος που χάρισε την εταιρεία του στη Γη Ημερομηνία:
Σήμερα 2/10/2025, 08:12 - Εμφανίσεις: 13
Σε έναν κόσμο όπου η επιχειρηματική επιτυχία μετριέται συνήθως με όρους διαρκούς ανάπτυξης και αδιάκοπης μεγέθυνσης, η ιστορία του Γιοβόν Σουϊνάρ μοιάζει σχεδόν με αντιστροφή των κανόνων.
Ο ιδρυτής της Patagonia, μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες εταιρείες outdoor ένδυσης παγκοσμίως, δεν ακολούθησε ποτέ τα συνηθισμένα μονοπάτια του καπιταλισμού.
Περιπλανώμενος ορειβάτης, αυτοδίδακτος σιδεράς που έφτιαχνε τα δικά του «καρυδάκια» και κρίκους αναρρίχησης, οικολόγος με ριζοσπαστικές ιδέες και ταυτόχρονα δισεκατομμυριούχος, ο Σουϊνάρ δεν δίστασε να χαρίσει την εταιρεία του σε ένα trust και ένα μη κερδοσκοπικό ίδρυμα με σκοπό τη χρηματοδότηση δράσεων κατά της κλιματικής αλλαγής.
Όπως ο ίδιος δήλωσε το 2022: «Η Γη είναι τώρα ο μοναδικός μας μέτοχος».
Από τα βράχια της Καλιφόρνιας στο Fitz Roy Γεννημένος το 1938 στο Μέιν, γιος Γάλλοκαναδού υδραυλικού, ο Σουϊνάρ μετακόμισε παιδί στη Νότια Καλιφόρνια.
Εκεί ξεκίνησε να σκαρφαλώνει, μαζί με μελλοντικούς θρύλους όπως ο Royal Robbins.
Για να εξοικονομήσει χρήματα, έφτιαχνε μόνος του τα καρφιά του, δημιουργώντας μια μικρή επιχείρηση που σταδιακά εξελίχθηκε.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 συμμετείχε στις πρώτες αναβάσεις-ορόσημο στο Yosemite, ενώ το 1968 κατέκτησε το Fitz Roy στην Παταγονία, μαζί με τον Douglas Tompkins, μετέπειτα ιδρυτή της The North Face.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m1"); }); Η καινοτομία του ήταν καθοριστική: όταν διαπίστωσε ότι οι χαλύβδινοι κρίκοι του επέφεραν ανεπανόρθωτες ζημιές και απώλειες στους βράχους, σταμάτησε αμέσως την παραγωγή, προωθώντας τα αλουμινένια καρυδάκια που θεμελίωσαν το «clean climbing» – την αναρρίχηση χωρίς μόνιμες πληγές στο περιβάλλον.
Η γέννηση της Patagonia Η μετάβαση στα ρούχα ήρθε σχεδόν τυχαία.
Σε ένα ταξίδι στη Σκωτία, ο Σουϊνάρ αγόρασε μπλούζες ράγκμπι που αποδείχθηκαν ανθεκτικές για τις συνθήκες του βουνού.
Όταν τις πούλησε στις ΗΠΑ, έγινε ανάρπαστες.
Έτσι γεννήθηκε η Patagonia στις αρχές της δεκαετίας του ’70: όχι απλώς μια εταιρεία ένδυσης, αλλά ένα brand ταυτ...