Η ατομική θεωρία - Ο Λεύκιππος και ο Δημόκριτος (Μέρος ΣΤ’)
Ημερομηνία:
15/8/2021, 13:07 - Εμφανίσεις: 120
Όσον αφοÏά τον ίδιον τον άνθÏωπο, με τα ιδιαίτεÏα Ï€Ïοβλήματά του αλλά και τις δυνατότητÎÏ‚ του, αυτός καταλαμβάνει μεγάλη Îκταση στη φιλοσοφία του ΔημόκÏιτου.
Στον άνθÏωπο Îχει αφιεÏωθείς ο ΜικÏός διάκοσμος του ΔημόκÏιτου (η μικÏή διάταξη του κόσμου), σÏγγÏαμμα χωÏίς αμφιβολία αντίστοιχο του Μεγάλου διακόσμου του ΛεÏκιππου.
Ο ΔημόκÏιτος συνιστά να αποφεÏγεται η ακατάπαυστη δÏαστηÏιότητα και επαινεί το μÎÏ„Ïο, μÎνοντας πιστός στην αÏχαιοελληνική σκÎψη.
Ωστόσο, είναι εκείνος που Ï€Ïοβάλλει Ï€Ïώτη φοÏά Îνα νÎο σκοπό της ανθÏώπινης ζωής, μπÏοστά στον οποίον αÏχίζουν να χάνουν τη λάμψη τους οι αÏχαίες αξίες της αÏιστοκÏατικής ηθικής και του κόσμου της πόλης: κάθε άνθÏωπος αντιμετωπίζεται τώÏα ως Îνας ξεχωÏιστός κόσμος, Îνας μικÏός κόσμος, μÎσα στον οποίον η διατήÏηση της τάξης και της ειÏήνης αποτελεί Ïψιστη Ï€ÏοτεÏαιότητα και καθήκον.
Τα σωζόμενα αποφθÎγματα του ΔημόκÏιτου ασφαλώς δε μας επιτÏÎπουν να συναγάγουμε Îνα συγκÏοτημÎνο σÏστημα ηθικής, αλλά μας δίνουν τη δυνατότητα να σχηματίσουμε μιαν εικόνα για τις απόψεις του πεÏί ηθικής.
Ζητά από τον άνθÏωπο να ντÏÎπεται Ï€Ïώτα τον εαυτό του, ώστε να διοÏθωθεί.
ΘεωÏεί ιδιαίτεÏα σημαντική τη θÎληση, ακόμα κι αν δε συμβαδίζει με την εκτÎλεση.
Ονομάζει διάσωση της ζωής τη μετάνοια για τις αισχÏÎÏ‚ Ï€Ïάξεις και υποστηÏίζει ότι το να αδικείται κανείς είναι Ï€ÏοτιμότεÏο από το να αδικεί.
Η ευτυχία του ανθÏώπου οÏίζεται ως σÏνολο των συναισθημάτων ηδονής.
Αυτό, όμως, δεν ισχÏει για κάθε ηδονή, αλλά μόνο για την ηδονή του ωÏαίου.
Το νÎο ιδανικό μιας ζωής αφιεÏωμÎνης εξ ολοκλήÏου στην πνευματική εÏγασία Ï€Ïοβάλλει μÎσα από την άποψη του ΔημόκÏιτου πως τη μεγαλÏτεÏη χαÏά θα τη βÏει ο άνθÏωπος, αν δεν την αναζητά μÎσα στα θνητά.
ΛÎγεται ότι για τον ίδιον τον ΔημόκÏιτο η εξεÏÏεση της εξήγησης ενός μονάχα αιτίου είχε μεγαλÏτεÏη αξία από ολόκληÏο το πεÏσικό βασίλειο.
Η ατομική θεωÏία: Ο ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος Α’) Η ατομική θεωÏία: Ο ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος Β’) Η ατομική θεωÏία: Ο ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος Γ’) Η α...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|