Η ατομική θεωρία - Ο Λεύκιππος και ο Δημόκριτος (Μέρος Ζ’)
Ημερομηνία:
31/8/2021, 09:56 - Εμφανίσεις: 93
Η ηθική του ΔημόκÏιτου βασίζεται στην ανθÏώπινη δυνατότητα κατανόησης διαμÎσου της παιδείας.
Οι ιδÎες του, που συνιστοÏν ασφαλώς μια νÎα αντίληψη εν συγκÏίσει με την παλαιότεÏη αÏιστοκÏατική ηθική, συμπυκνώνονται στη φÏάση «πλÎονες εξ ασκήσιος αγαθοί γίνονται ή από φÏσιος»: οι πεÏισσότεÏοι άνθÏωποι γίνονται καλÏτεÏοι χάÏη στην άσκηση και όχι χάÏη στα φυσικά τους χαÏίσματα.
Στην ηθική του δε χωÏοÏν απειλÎÏ‚ για τιμωÏία στον άλλον κόσμο και φοβεÏÎÏ‚ εικόνες, οÏτε όμως και Îνας θεμελιώδης νόμος από πλευÏάς των θεών.
Μάλιστα, δε γνωÏίζουμε μετά σιγουÏιάς εάν παÏευÏίσκονταν θεοί στο ατομιστικό κοσμοείδωλο του ΔημόκÏιτου και τι Ïόλο διαδÏαμάτιζαν στα ανθÏώπινα Ï€Ïάγματα.
Αυτό που ξÎÏουμε μετά σιγουÏιάς είναι ότι ο ΔημόκÏιτος αναγνώÏιζε αξίες που Îχουν γενικό κÏÏος και οικοδομοÏσε την ηθική του πάνω σε αυτÎÏ‚.
Ασφαλώς, ο μεγάλος στοχαστής θα είχε μεταφÎÏει και στην πεÏιοχή της ηθικής το σκεπτικισμό του απÎναντι στις ιδιότητες που διαπιστώνονται με τις αισθήσεις.
ΠαÏά ταÏτα, εναντιώθηκε στον Î ÏωταγόÏα, που υποστήÏιζε ότι δεν υπάÏχει Ï€Ïάγμα όπου μια ιδιότητα να ταιÏιάζει καλÏτεÏα από μιαν άλλη, και ισχυÏίστηκε ότι το καλό και το σωστό είναι το ίδιο για όλους τους ανθÏώπους, αλλά το ευχάÏιστο είναι άλλο για τον Îναν και άλλο για τον άλλον.
Η ατομική θεωÏία: Ο ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος Α’) Η ατομική θεωÏία: Ο ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος Β’) Η ατομική θεωÏία: Ο ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος Γ’) Η ατομική θεωÏία: O ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος Δ’) Η ατομική θεωÏία – Ο ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος Ε’) Η ατομική θεωÏία – Ο ΛεÏκιππος και ο ΔημόκÏιτος (ΜÎÏος ΣΤ’)...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|