Οι σοφιστές – Πρωταγόρας, ο ιδρυτής της σοφιστικής (Μέρος Β’)
Ημερομηνία:
8/11/2021, 11:00 - Εμφανίσεις: 114
Ο Î ÏωταγόÏας, στον ομώνυμο διάλογο του Πλάτωνα, χαÏακτηÏίζει εμφατικά τον εαυτό του σοφιστή (εγώ ουν τοÏτων την εναντίαν άπασαν οδόν ελήλυθα, και ομολογώ τε σοφιστής είναι και παιδεÏειν ανθÏώπους, και ευλάβειαν ταÏτην οίμαι βελτίω εκείνης είναι, το ομολογείν μάλλον ή ÎξαÏνον είναι· και άλλας Ï€Ïος ταÏτη Îσκεμμαι, ώστε, συν θεώ ειπείν, μηδÎν δεινόν πάσχειν διά το ομολογείν σοφιστής είναι).
Το χαÏακτηÏισμό αυτόν είχαν αποφÏγει μÎχÏι την εποχή του Î ÏωταγόÏα όλοι όσοι, αÏχής γενομÎνης από τον ΌμηÏο, επεδίωκαν με τη διδασκαλία τους να διαμοÏφώσουν τον ηθικό και πνευματικό κόσμο των άλλων.
Και τοÏτο, διότι η λÎξη σοφιστής είχε αποκτήσει με το Ï€ÎÏασμα του χÏόνου Îνα κάθε άλλο παÏά κολακευτικό σημασιολογικό πεÏιεχόμενο, Ï€Ïοπάντων στον κÏκλο των οπαδών της σωκÏατικής φιλοσοφίας, που ήταν εντελώς αντίθετοι στις απόψεις των σοφιστών.
Στο Ï€Ïόσωπο του Î ÏωταγόÏα αποτυπώνονται ανάγλυφα τα Ï€ÏωταÏχικά χαÏακτηÏιστικά της συντεχνίας των σοφιστών.
Ο σοφιστής μεταβαίνει από τόπο σε τόπο, με σκοπό να ασκήσει το διδακτικό ÎÏγο του, να μεταδώσει δηλαδή τις γνώσεις του σε εκείνους που εκδηλώνουν την επιθυμία να γίνουν μαθητÎÏ‚ του.
Η διδασκαλία του δεν αναφÎÏεται σε φιλοσοφήματα, αλλά σε ικανότητες και γνωστικά αγαθά.
Τα εν λόγω εφόδια —αφενός μεν διαλεκτικÎÏ‚ και ÏητοÏικÎÏ‚ ικανότητες, αφετÎÏου δε ειδικÎÏ‚ γνώσεις— είναι εκείνα που θα επιτÏÎψουν στον διδασκόμενο να κατακτήσει την ευβουλία, την οÏθοφÏοσÏνη, και να διακÏιθεί κατά συνÎπεια στον πολιτικό στίβο, αλλά και στο στίβο της ζωής εν γÎνει.
Τα ανταλλάγματα που ζητά ο σοφιστής με σκοπό να μεταλαμπαδεÏσει τη σοφία του είναι οικονομικά, και μάλιστα ουκ ολίγες φοÏÎÏ‚ σοβαÏά.
Για τη μετάδοση των γνώσεών του ο σοφιστής χÏησιμοποιεί τον Ï€ÏοφοÏικό λόγο, άλλοτε επιμελώς Ï€ÏοετοιμασμÎνο κι άλλοτε Ï€Ïοϊόν αυτοσχεδιασμοÏ, είτε σε κλειστά μαθήματα είτε —σπανιότεÏα— σε δημόσιες διαλÎξεις.
Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Α’)...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|