Η ελληνική γλώσσα στο διάβα του χρόνου: Περί Ελλήνων και βαρβάρων (Μέρος Β')
Ημερομηνία:
6/6/2023, 11:12 - Εμφανίσεις: 183
Όπως αναφÎÏαμε και στο Ï€ÏοηγοÏμενο άÏθÏο μας, ήδη από τους ΑÏχαϊκοÏÏ‚ ΧÏόνους, Îτι δε μάλλον στην Κλασική Εποχή Îπειτα από την ÎναÏξη των ΠεÏσικών ΠολÎμων, οι Έλληνες υιοθÎτησαν μια εντελώς εχθÏική στάση απÎναντι στους ξÎνους, τους υποτιμητικά αποκαλοÏμενους βαÏβάÏους.
Η αÏνητική αυτή αντιμετώπιση ήταν απόÏÏοια των ουσιωδών διαφοÏών που παÏευÏίσκονταν αναφοÏικά με την καταγωγή, τις Îμφυτες ιδιότητες («φÏσις»), τα ήθη και τα Îθιμα, τη γλώσσα, την πολιτική, τη σκÎψη και νοοτÏοπία («διάνοια»).
Τις πλÎον ακÏαίες θÎσεις Îναντι των βαÏβάÏων υποστήÏιζαν οι ΣπαÏτιάτες, οι οποίοι δεν Îκαναν καν διάκÏιση ανάμεσα σε ξÎνους (ξÎνους ελληνικής καταγωγής) και βαÏβάÏους (ουχί Έλληνες), όπως οι υπόλοιποι Έλληνες.
Για εκείνους όλοι ανεξαιÏÎτως οι μη ΣπαÏτιάτες ήταν το ίδιο, και όλοι τους απειλοÏνταν στην Ï€Ïαγματικότητα με ξενηλασία (εκδίωξη των ξÎνων από τη ΣπάÏτη Ï€Ïος αποτÏοπήν ανεπιθÏμητων συναναστÏοφών).
ΜÎχÏι και στους Î ÎÏσες του ΑισχÏλου, το ιστοÏικό δÏάμα που αποτελεί σημείο αναφοÏάς εξαιτίας του ιδιαίτεÏου Ï„Ïόπου με τον οποίον ο ποιητής Ï€Ïοσεγγίζει την πεÏσική πανωλεθÏία στη Σαλαμίνα –με ανθÏώπινη κατανόηση, χωÏίς το ελάχιστο ίχνος στενόκαÏδου μίσους–, το αÏνητικό βαÏβαÏικό στεÏεότυπο δεν απουσιάζει.
Μολονότι είναι σαφÎÏ‚ ότι δεν εκκινεί από μια εθνοκεντÏική ή εθνικιστική αφετηÏία, ο ΑισχÏλος πεÏιγÏάφει τους ηττημÎνους εχθÏοÏÏ‚ ως μαλθακοÏÏ‚, δειλοÏÏ‚ και στεÏοÏμενους γενναιοφÏοσÏνης.
Τα χαÏακτηÏιστικά αυτά συναÏτώνται κατά τον ποιητή με το απολυταÏχικό πεÏσικό πολίτευμα, την τυÏαννία του ΞÎÏξη, η οποία αντιπαÏαβάλλεται Ï€Ïος το αθηναϊκό πολίτευμα, την αθηναϊκή δημοκÏατία.
Ίδια είναι και η οπτική του ΗÏοδότου όσον αφοÏά τον ανατολικό σατÏαπισμό, αλλά εκείνος αφενός μεν είναι Ï€Î¿Î»Ï Ï€Î¹Î¿ επιεικής στην άποψη που εκφÎÏει για την πολεμική ικανότητα των ΠεÏσών, αφετÎÏου δε θεωÏεί ότι μεÏικοί Ï€ÎÏσες βασιλείς είχαν καταφÎÏει να αποκτήσουν κάποια σοφία.
Î Î¿Î»Ï Ï€Î¹Î¿ αυστηÏός κÏιτής των βαÏβάÏων υπήÏξε ο Θουκυδίδης, και δεν αποκλείεται αυτό να σχετίζεται κατά βάθος με το γεγονός ότι ο πατÎÏας του, ο ΌλοÏος, είχε θÏακ...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|