Η ελληνική γλώσσα στο διάβα του χρόνου: Προφορικός λόγος και γραφή στους Κλασικούς Χρόνους (Μέρος Β')
Ημερομηνία:
4/7/2023, 10:28 - Εμφανίσεις: 230
Τα επικÏιτικά σχόλια του Πλάτωνος για τη γÏαφή, που παÏαθÎσαμε στο Ï„Îλος του αμÎσως Ï€ÏοηγοÏμενου άÏθÏου μας, φανεÏώνουν ότι ο ίδιος θεωÏοÏσε τους γÏαμμÎνους λόγους απλώς ως Îνα τεχνικό βοήθημα, Îνα συμπληÏωματικό και μόνο στοιχείο στην όλη επίπονη Ï€Ïοσπάθεια αναζήτησης και απόκτησης της αληθινής γνώσης.
ΣυγχÏόνως, όμως, υποσημαίνουν από τη μια τη συνθετότητα στη σχÎση Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Î¿Ï… Ï€ÏοφοÏÎ¹ÎºÎ¿Ï Î»ÏŒÎ³Î¿Ï… και της γÏαφής, και από την άλλη το γεγονός ότι πολλοί Έλληνες της εποχής του Πλάτωνος (4ος αιώνας Ï€.Χ.) είχαν ξεκινήσει πλÎον να ψάχνουν την Ï€Ïαγματική γνώση σε γÏαπτά κείμενα.
Εξάλλου, δεν Ï€ÏÎπει να ξεχνοÏμε ότι και οι ίδιες οι θεωÏίες του Πλάτωνος επÎζησαν εντÎλει χάÏη στους γÏαπτοÏÏ‚ διαλόγους του.
ΤοÏτων δοθÎντων, το συμπÎÏασμα που εξάγεται είναι ότι στον ελληνικό κόσμο των ΑÏχαϊκών και των Κλασικών ΧÏόνων παÏευÏίσκονταν ταυτόχÏονα και οι δÏο μÎθοδοι επικοινωνίας, η Ï€ÏοφοÏική και η γÏαπτή.
Η λεγόμενη Ï€ÏοφοÏικότητα –όÏος όπου πεÏιλαμβάνεται το σÏνολο των ομιλιών και Ï„Ïαγουδιών, το σÏνολο της άγÏαφης, Ï€ÏοφοÏικής παÏουσίασης– διαδÏαμάτιζε Ï€ÎÏαν πάσης αμφιβολίας Îναν κεντÏικό Ïόλο στο πεδίο της επικοινωνίας, αλλά τοÏτο δε σημαίνει σε καμία πεÏίπτωση ότι η γÏαφή –σε συνάÏτηση πάντα με το εκάστοτε επίπεδο αλφαβητισμοÏ– ήταν αμελητÎα, πεÏιθωÏιακή ή πεÏιοÏισμÎνης χÏήσεως.
Με άλλα λόγια, παÏάλληλα με τον Ï€ÏοφοÏικό ή και Ï„ÏαγουδισμÎνο λόγο, που χάÏη στις μοναδικÎÏ‚ του ιδιότητες θεωÏοÏνταν μεγάλης αξίας, ο γÏαπτός λόγος κατάφεÏε –πÏοϊόντος του χÏόνου και όχι Ï€Î±Î½Ï„Î¿Ï Î¿Î¼Î¿Î¹ÏŒÎ¼Î¿Ïφα– να διεισδÏσει στις διάφοÏες όψεις του ÎµÎ»Î»Î·Î½Î¹ÎºÎ¿Ï Ï€Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï, να κατοχυÏώσει τη δική του, ολοÎνα και πεÏισσότεÏο ισχυÏή θÎση από επικοινωνιακής απόψεως.
Τα ανωτÎÏω Îχουν ιδιαίτεÏη βαÏÏτητα, εάν ληφθεί υπόψη ότι η επικÏατοÏσα αντίληψή μας για τον κόσμο των Κλασικών ΧÏόνων είναι αυτή που Îχει διαμοÏφωθεί βάσει αφενός των γÏαπτών κειμÎνων που επιβιώνουν ως σήμεÏα και αφετÎÏου των κάθε λογής καταλοίπων του κόσμου Î±Ï…Ï„Î¿Ï (εικαστικών, αÏχιτεκτονικών κ.ά.).
Οι διαθÎσιμες μαÏτυÏίες, δεδομÎνου ότι είναι γÏαπτÎÏ‚, στÏÎφουν εκ των Ï€Ï...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|