Η ελληνική γλώσσα στο διάβα του χρόνου: Προφορικός λόγος και γραφή στους Κλασικούς Χρόνους (Μέρος Γ')
Ημερομηνία:
11/7/2023, 11:16 - Εμφανίσεις: 180
Σε συνάÏτηση με όσα είχαμε τονίζει στην καταληκτική παÏάγÏαφο του τελευταίου άÏθÏου μας αναφοÏικά με το ποσοστό Î±Î»Ï†Î±Î²Î·Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï ÏƒÏ„Î· διάÏκεια των Κλασικών ΧÏόνων, αλλά και τις μεγάλες αποκλίσεις στην κλίμακα αλφαβητισμοÏ, Îχουμε υποχÏÎωση να επισημάνουμε ότι η κατάσταση που επικÏατοÏσε στο συγκεκÏιμÎνο τομÎα δεν ήταν ασφαλώς η ίδια σε όλες τις ελληνικÎÏ‚ πόλεις.
ΥπήÏχαν ευδιάκÏιτες διαφοÏÎÏ‚ από πόλη σε πόλη στο βαθμό διείσδυσης της γÏαφής στον πολιτικό και κοινωνικό βίο, στον Ï„Ïόπο με τον οποίον αυτή επηÏÎαζε το σÏνολο της άγÏαφης, Ï€ÏοφοÏικής παÏουσίασης, την ανωτÎÏω μνημονευθείσα Ï€ÏοφοÏικότητα.
ΧαÏακτηÏιστικό παÏάδειγμα πόλης που ανθίστατο σθεναÏά στη γÏαφή κατά την Κλασική Εποχή ήταν η ΣπάÏτη.
Η χÏήση του γÏÎ±Ï€Ï„Î¿Ï Î»ÏŒÎ³Î¿Ï… από τους ΣπαÏτιάτες ήταν Ï€Î¿Î»Ï Ï€ÎµÏιοÏισμÎνη, μια και ήταν εδÏαιωμÎνη η πεποίθηση ότι δεν υπήÏχε ανάγκη γÏαπτών νόμων.
ΠαÏά ταÏτα, δεν είναι αληθÎÏ‚ ότι όλοι οι ΣπαÏτιάτες ήταν αναλφάβητοι, όπως διατείνονταν οι άλλοι Έλληνες.
Στον αντίποδα της ΣπάÏτης βÏισκόταν η πόλη-κÏάτος των Αθηνών, που διατηÏοÏσε την Ï€ÏωτοποÏία στο γÏαπτό πολιτισμό των Κλασικών ΧÏόνων.
Εκκινώντας από την παÏαδοχή ότι η δημοκÏατία ÎÏ€Ïεπε να εδÏάζεται στη γÏαπτή καταχώÏιση των νόμων της πόλης, των κÏατικών αλλά και των ιδιωτικών υποθÎσεων, οι Αθηναίοι υιοθÎτησαν με αποφασιστικότητα τη χÏήση της γÏαφής σε κάθε είδους δημόσια κείμενα (νόμους, ψηφίσματα, φοÏολογικοÏÏ‚ καταλόγους, δαπάνες, καταγγελίες κ.ά.).
Η θεμελιώδης αυτή αÏχή της αθηναϊκής δημοκÏατίας διαφαίνεται ξεκάθαÏα από τον ΘησÎα, τον ήÏωα της αττικής παÏάδοσης, ο οποίος –πÏοφανώς υπό την επήÏεια των κυÏίαÏχων ιδεών της εποχής– λÎει στις ΙκÎτιδες του ΕυÏιπίδη (η Ï„Ïαγωδία χÏονολογείται στα αÏχικά στάδια του Î ÎµÎ»Î¿Ï€Î¿Î½Î½Î·ÏƒÎ¹Î±ÎºÎ¿Ï Î Î¿Î»Îμου, στο διάστημα 424-421 Ï€.Χ.) τα εξής: «γεγÏαμμÎνων δε των νόμων ο τ’ ασθενής ο πλοÏσιος τε την δίκην ίσην Îχει» (όταν όμως υπάÏχουν νόμοι γÏαπτοί, το δίκαιο ισχÏει το ίδιο και για τον ταπεινό και για τον πλοÏσιο).
Έτσι, οι αποφάσεις που λαμβάνονταν στους κόλπους της αθηναϊκής πόλης-κÏάτους δημοσιεÏονταν, δηλαδή...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|