Η ελληνική γλώσσα στο διάβα του χρόνου: Προφορικός λόγος και γραφή στους Κλασικούς Χρόνους (Μέρος Δ')
Ημερομηνία:
18/7/2023, 10:12 - Εμφανίσεις: 220
Έχοντας ασφαλώς κατά νουν όσα αναφÎÏαμε στο αμÎσως Ï€ÏοηγοÏμενο άÏθÏο μας αναφοÏικά με την οÏμητική εισβολή του γÏÎ±Ï€Ï„Î¿Ï Î»ÏŒÎ³Î¿Ï… στην κλασική Αθήνα –θυμίζουμε ότι κÏατοÏσε τα σκήπτÏα Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ ελληνικών πόλεων όσον αφοÏά τη χÏήση της γÏαφής–, είμαστε υποχÏεωμÎνοι να παÏαδεχθοÏμε ότι σε γενικÎÏ‚ γÏαμμÎÏ‚ ο ελληνικός πολιτισμός των Κλασικών ΧÏόνων υπήÏξε Îνας πολιτισμός όπου βαÏÏνουσα σημασία είχαν το οπτικό και το Ï€ÏοφοÏικό.
Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και στην αθηναϊκή δημοκÏατία η δημόσια παÏουσίαση –για να είμαστε ακÏιβÎστεÏοι, η άγÏαφη, Ï€ÏοφοÏική παÏουσίαση– διαδÏαμάτιζε σημαίνοντα Ïόλο στο πεδίο της επικοινωνίας, στο σÏνολο των δÏαστηÏιοτήτων, από τις θÏησκευτικÎÏ‚ Îως τις πολιτικÎÏ‚.
Και αυτός ο Ï€ÏοφοÏικός ή και Ï„ÏαγουδισμÎνος λόγος –με μια λÎξη, η Ï€ÏοφοÏικότητα– απευθυνόταν βεβαίως σε Îνα ακÏοατήÏιο, γεγονός που δημιουÏγοÏσε μια αίσθηση παÏάστασης κατά κάποιον Ï„Ïόπο.
ΕιδικότεÏα, οι ποιητÎÏ‚ χÏησιμοποιοÏσαν την απαγγελία και Ï€Î¿Î»Ï ÏƒÏ…Ï‡Î½Î¬ το Ï„ÏαγοÏδι, για να επικοινωνήσουν με το κοινό τους, ενώ η μελÎτη ενός γÏÎ±Ï€Ï„Î¿Ï Ï€Î¿Î¹Î·Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÎµÎ¹Î¼Îνου αποσκοποÏσε κυÏίως στην αποστήθιση.
Οι ομιλητÎÏ‚, από την άλλη, εκφωνοÏσαν τους λόγους τους ενώπιον του ακÏοατηÏίου χωÏίς να τους διαβάζουν από κάποιο χειÏόγÏαφο.
Εξάλλου, η ανάγνωση στον αÏχαίο κόσμο, εξ όσων γνωÏίζουμε, δεν ήταν κατ’ αÏχήν σιωπηλή, αλλά γινόταν μεγαλοφώνως.
Όσο για τα εικονιζόμενα σε αγγειογÏαφίες αγόÏια και κοÏίτσια με κυλίνδÏους παπÏÏων στα χÎÏια τους, αυτά είναι Ï€Î¿Î»Ï Ï€Î¹Î¸Î±Î½ÏŒ να μη διάβαζαν απλώς σιωπηλά, αλλά να αποστήθιζαν κάποια κείμενα, όπως επÎβαλλε η τότε κÏατοÏσα αντίληψη στην ελληνική εκπαίδευση.
Διαφωτιστικά εν Ï€ÏοκειμÎνω είναι όσα διαβάζουμε στον Î ÏωταγόÏα του Πλάτωνος για τη λειτουÏγία του γÏÎ±Ï€Ï„Î¿Ï ÎºÎµÎ¹Î¼Îνου ως Î±Ï€Î»Î¿Ï Î¼Î½Î·Î¼Î¿Î½Î¹ÎºÎ¿Ï Î²Î¿Î·Î¸Î®Î¼Î±Ï„Î¿Ï‚: τα παιδιά, Î±Ï†Î¿Ï Ï€Ïώτα μάθαιναν ανάγνωση και γÏαφή, Ï€ÏοÎβαιναν στην αποστήθιση των ÎÏγων μεγάλων ποιητών, ώστε να μποÏοÏν να τα απαγγÎλλουν από μνήμης.
Î ÎÏαν της εκμάθησης της ποίησης, εξÎχουσας σημασίας ήταν και η μουσική παιδεία, καθώς η παιδευτική και ηθική αξία της μουσικής ήταν πα...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|