Η ελληνική γλώσσα στο διάβα του χρόνου: Προφορικός λόγος και γραφή στους Κλασικούς Χρόνους (Μέρος ΣΤ')
Ημερομηνία:
1/8/2023, 07:48 - Εμφανίσεις: 224
Î Ïος επίÏÏωσιν όσων αναφÎÏαμε στα Ï€ÏοεκτεθÎντα αναφοÏικά με τη σπουδαιότητα της Ï„Îχνης του Ï€ÏοφοÏÎ¹ÎºÎ¿Ï Î»ÏŒÎ³Î¿Ï… στους κόλπους της αθηναϊκής δημοκÏατίας των Κλασικών ΧÏόνων, θα μποÏοÏσαμε να Ï€ÏοσθÎσουμε ότι όποιος Îκανε μια δημόσια ομιλία, στην Εκκλησία του Δήμου ή στα δικαστήÏια, κατÎβαλλε εÏγώδη Ï€Ïοσπάθεια να δώσει την εντÏπωση στους ακÏοατÎÏ‚ πως μιλοÏσε αυθόÏμητα.
Αυτό σημαίνει ότι δε συμβουλευόταν κάποιο χειÏόγÏαφο ενόσω μιλοÏσε, αλλά και ότι είχε φÏοντίσει εγκαίÏως να αποστηθίσει τη γÏαμμÎνη ομιλία που ενδεχομÎνως είχε στη διάθεσή του, σε πεÏίπτωση που είτε είχε γÏάψει ο ίδιος Ï€ÏοηγουμÎνως το λόγο του είτε είχε αναθÎσει επί πληÏωμή σε κάποιον λογογÏάφο ή ÏήτοÏα να το Ï€Ïάξει αυτό.
ΧαÏακτηÏιστικÎÏ‚ της νοοτÏοπίας αυτής είναι οι θÎσεις του Αλκιδάμαντος, ενός ελαÎτη (από την Ελαία της μικÏασιατικής Αιολίδος) ÏητοÏοδιδασκάλου –είχε δεχτεί την ισχυÏή επίδÏαση του σοφιστή ΓοÏγία–, ο οποίος διατÏπωσε τις αντιλήψεις του σε Îνα δοκίμιο των αÏχών του 4ου αιώνα Ï€.Χ.
υπό τον τίτλο ΠεÏί των τους γÏαπτοÏÏ‚ λόγους γÏαφόντων ή πεÏί σοφιστών.
ΕκφÏάζοντας –όπως και ο Πλάτων, θυμίζουμε– την αντίδÏασή του στη σταδιακή κυÏιαÏχία της γÏαφής στον πολιτικό και κοινωνικό βίο της κλασικής Αθήνας, ο Αλκιδάμας αποÏÏίπτει την Ï€Ïακτική των γÏαπτών λόγων, τη ÏητοÏική που βασίζεται σε γÏαμμÎνους εκ των Ï€ÏοτÎÏων και επεξεÏγασμÎνους Îως την τελευταία λεπτομÎÏεια λόγους.
Τάσσεται Ï…Ï€ÎÏ Ï„Î¿Ï… ÏητοÏÎ¹ÎºÎ¿Ï Î±Ï…Ï„Î¿ÏƒÏ‡ÎµÎ´Î¹Î±ÏƒÎ¼Î¿Ï ÎºÎ±Î¹ υπογÏαμμίζει ότι ο Ï€ÏοφοÏικός λόγος υπεÏÎχει του γÏαπτοÏ, καθώς Ï€ÏοσφÎÏει σημαντικά πλεονεκτήματα στον ομιλητή και εγγυάται ότι αυτός δε θα βÏεθεί ποτΠσε δÏσκολη θÎση, όποιες και αν είναι οι πεÏιστάσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει.
Βεβαίως, συμπληÏώνει ο Αλκιδάμας, η ευγλωττία, ο ευχεÏής και οÏθός χειÏισμός του λόγου χωÏίς καμία σχετική Ï€Ïοετοιμασία, είναι μια δεξιότητα σπάνια, Îνα επίτευγμα που φανεÏώνει εκλεπτυσμÎνο ήθος και πνευματική καλλιÎÏγεια.
Σε αντίθεση με την παÏαγωγή ενός γÏÎ±Ï€Ï„Î¿Ï ÎºÎµÎ¹Î¼Îνου, που θα μποÏοÏσε να κάνει οποιοσδήποτε, ακόμα και Îνας απαίδευτος υπό συγκεκÏιμÎνες συνθήκες, η...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|