Και σε ποιον δεν αÏÎσει να ακοÏει για κάποιο θÏÏλο ή να μαθαίνει Îνα νÎο μÏθο; Ο αστικός μÏθος ή θÏÏλος δεν είναι κάτι καινοÏÏγιο. Ήδη
σας Îχουμε παÏουσιάσει μεÏικοÏÏ‚ Ï„Îτοιους μÏθους.
ΣήμεÏα θα δοÏμε οÏισμÎνους που Îχουν να κάνουμε με πιο «ιστοÏικÎς»
καταστάσεις και -ακόμα και σήμεÏα- δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεÏουν
πως υπήÏξαν όσοι θα δείτε.
10. Τα ΙνκοÏμπους και ΣουκοÏμπους
Το ΙνκοÏμπους (από το λατινικό In+cubare, «αυτοί που ξαπλώνουν από
πάνω») είναι Îνας δαίμονας με μοÏφή άνδÏα που υποτίθεται πως ξαπλώνει
πάνω -κυÏίως- σε γυναίκες, για να κάνει σεξ μαζί τους με σκοπό την
αναπαÏαγωγή του. Τα αντίστοιχα θηλυκά του είναι τα ΣουκοÏμπους
(Sub+cubare, «εκείνα που ξαπλώνουν από κάτω»). Είναι δαίμονες του Ïπνου
και σχετίζονται με τον ÎτουÎντε στην Ισπανία αλλά και με τη δική μας
γνώστη ΜόÏα (ΜάÏα, ΜαÏουσώ κ.ά.). ΛÎγεται πως ο Μάγος ΜÎÏλιν είναι καÏπός ενός ΙνκοÏμπους και μιας γυναίκας. Η δυτική θÏησκευτική παÏάδοση θεωÏεί ότι η επαναλαμβανόμενη επαφή με ΙνκοÏμπους ή ΣουκοÏμπους μποÏεί να Îχει ως αποτÎλεσμα την επιδείνωση της υγείας ή ακόμα και θάνατο. Πολλοί είναι αυτοί που Ï€Ïοσπάθησαν να δώσουν κάποιες εξηγήσεις και να λÏσουν το
εÏώτημα της Ï€ÏοÎλευσης του θÏÏλου των ΙνκοÏμπους, αλλά ακόμα δεν Îχουν καταφÎÏει τίποτα.

9. Οι χαμÎνες φυλÎÏ‚
Οι ΔÎκα χαμÎνες φυλÎÏ‚ του ΙσÏαήλ είναι οι αÏχαίες φυλÎÏ‚ του ΙσÏαήλ που
εξαφανίστηκαν μετά την καταστÏοφή του Βασιλείου του ΙσÏαήλ, την
υποδοÏλωση του και την εξοÏία του από την αÏχαία ΑσσυÏία. ΠολλÎÏ‚ ομάδες
ΕβÏαίων Îχουν δόγματα σχετικά με το ότι αυτÎÏ‚ οι φυλÎÏ‚ είναι ακόμα
κÏυμμÎνες κάπου και ότι κάποτε θα επιστÏÎψουν. Είναι Îνα θÎμα που εν
μÎÏει βασίζεται σε τεκμηÏιωμÎνη ιστοÏική Ï€Ïαγματικότητα και στην ÎγγÏαφη
θÏησκευτική παÏάδοση, αλλά και στην κεÏδοσκοπία. Πολλά βιβλία Îχουν
γÏαφτεί για τις χαμÎνες φυλÎÏ‚ αλλά δεν υπάÏχει καμία συγκεκÏιμÎνη πηγή.
ΜεÏικοί επιστήμονες Îχουν διεÏευνήσει το θÎμα, και κατά καιÏοÏÏ‚, Îχουν
Ï€Ïοβάλει κάποιες αξιώσεις για τις ΔÎκα φυλÎÏ‚. Ωστόσο, οι θÏησκευτικÎÏ‚
πηγÎÏ‚ παÏαμÎνουν οι κÏÏιες πηγÎÏ‚ της πεποίθησης ότι οι ΔÎκα χαμÎνες
φυλÎÏ‚ Îχουν κάποια συνεχή, αν και κÏυμμÎνη, ταυτότητα. Θα Ï€ÏÎπει να
σημειωθεί ότι το Βιβλίο του ΜόÏμον υποδεικνÏει ότι οι ιθαγενείς
ΑμεÏικανοί είναι δÏο από τις χαμÎνες φυλÎÏ‚.

8. Η Πηγή της Îιότης
Η Πηγή της Îιότης είναι μια θÏυλική πηγή που πιστεÏεται πως αποκαθιστά
τη νιότη σε όποιον πιει από το νεÏÏŒ της. Η αιώνια νιότη είναι Îνα δώÏο
που συχνά την ψάχνουν στους μÏθους και σε ιστοÏίες, όπως η Ï€ÎÏ„Ïα του
φιλοσόφου και το ελιξίÏιο της ζωής. Οι αÏχικÎÏ‚ εκδοχÎÏ‚ του μÏθου δεν
είναι γνωστÎÏ‚, εκτός από μεÏικά αποσπάσματα Ισπανών χÏονικογÏάφων που
κατάφεÏαν να διατηÏήσουν το μÏθο.

7. Ο ΠεÏιπλανώμενος ΕβÏαίος
Ο ΠεÏιπλανώμενος ΕβÏαίος είναι μια φιγοÏÏα από τη μεσαιωνική χÏιστιανική
λαογÏαφία του οποίου ο θÏÏλος άÏχισε να διαδίδεται στην ΕυÏώπη των 13ο
αιώνα και Îγινε αναπόσπαστο κομμάτι της χÏιστιανικής μυθολογίας. Ο μÏθος
αφοÏά Îναν ΕβÏαίο που χλεÏασε τον Î™Î·ÏƒÎ¿Ï ÏƒÏ„Î¿ δÏόμο Ï€Ïος το Γολγοθά και
από τότε είναι καταÏαμÎνος να πεÏπατάει στη γη μÎχÏι τη ΔευτÎÏα
ΠαÏουσία. Η ακÏιβής φÏση της απεÏισκεψίας του ΠεÏιπλανώμενου Îχει
διάφοÏες εκδοχÎÏ‚ στην ιστοÏία, όπως και ο χαÏακτήÏας του. Κάποιοι λÎνε
πως ήταν τσαγκάÏης ή κάποιος άλλος επαγγελματίας, άλλοι πως ήταν ο
θυÏωÏός σε Îνα κτήμα του Ποντίου Πιλάτου. Οι απαÏχÎÏ‚ του μÏθου
αμφισβητοÏνται. Ίσως να Ï€ÏοÎÏχεται από τον Κάιν, στον οποίο δίνεται
παÏόμοια τιμωÏία -να πεÏιπλανιÎται στη γη, χωÏίς να μποÏεί να μαζÎψει
σοδειά, αλλά πάντα να οÏγώνει.

6. Η Πάπισσα Ιωάννα
Η Πάπισσα Ιωάννα και το βιβλίο του Εμμανουήλ ΡοÎδη) ήταν μια θÏυλική Πάπισσα, η οποία υποτίθεται ότι βασίλεψε για λιγότεÏο από Ï„Ïία χÏόνια γÏÏω στο 850,Â Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ ΛÎοντα IV και ΒενÎδικτου III (αν και υπήÏχαν μόνο δÏο μήνες διαφοÏά Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ δÏο, με βάση τα αÏχεία της Καθολικής Εκκλησίας).
Είναι γνωστή κυÏίως από Îνα μÏθο που κυκλοφόÏησε το Μεσαίωνα. Η Πάπισσα θεωÏείται από τους πεÏισσότεÏους σÏγχÏονους ιστοÏικοÏÏ‚ και θÏησκευτικοÏς μελετητÎÏ‚ ως φανταστική και πως Ï€ÏοÎÏχεται από κάποια αντι-παπική σάτιÏα. Οι πεÏισσότεÏοι μελετητÎÏ‚ την αποÏÏίπτουν ως Îνα μεσαιωνικό
θÏÏλο. Το Λεξικό της ΟξφόÏδης αναγνωÏίζει ότι αυτός ο μÏθος ήταν ευÏÎως
διαδεδομÎνος για αιώνες, ακόμη και Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ καθολικών κÏκλων, αλλά
δηλώνει ότι δεν υπάÏχει «καμία απόδειξη για Πάπισσα σε οποιαδήποτε από
τις ημεÏομηνίες που Ï€Ïοτείνονται ως τη βασιλείας της» και συνεχίζει
λÎγοντας ότι «τα γνωστά γεγονότα των αντίστοιχων χÏονικών πεÏιόδων το
κάνουν αδÏνατο να χωÏÎσει [μια Πάπισσα]».

5. Ο ΡομπÎν των Δασών
Ο ΡομπÎν των Δασών είναι μια αÏχετυπική φιγοÏÏα στην αγγλική λαογÏαφία, η
ιστοÏία του οποίου Ï€ÏοÎÏχεται από τη μεσαιωνική εποχή, αλλά παÏαμÎνει
σημαντική στη λαϊκή κουλτοÏÏα, όπου είναι γνωστή ότι «Îκλεβε από τους
πλοÏσιους και τα Îδινε στους φτωχοÏς» και ότι πολεμοÏσε την αδικία και
την τυÏαννία. Η καταγωγή του μÏθου ισχυÏίζονται μεÏικοί ότι Ï€Ïοήλθε από
Ï€ÏαγματικοÏÏ‚ παÏάνομους ή από τις ιστοÏίες των παÏανόμων, όπως του
Hereward του ΑδÏναμου, του Eustace του ÎœÎ¿Î½Î±Ï‡Î¿Ï ÎºÎ±Î¹ του Γουίλιαμ Γουάλας.
ΥπάÏχουν αÏκετÎÏ‚ θεωÏίες που Ï€ÏοσπαθοÏν να Ï€ÏοσδιοÏίσουν ιστοÏικά τον
ΡομπÎν των Δασών, αλλά για διάφοÏους λόγους (όπως η δημοτικότητα του
ονόματος στον Μεσαίωνα), είναι απίθανο να βÏεθεί ποτΠκανÎνα αποδεικτικό
στοιχείο που να δείχνει ότι δεν τίποτα άλλο παÏά Îνας θÏÏλος.

4. Το Άγιο ΔισκοπότηÏο
ΣÏμφωνα με την καθολική μυθολογία, το Άγιο ΔισκοπότηÏο ήταν το πιάτο ή
το κÏπελλο που χÏησιμοποίησε ο ΙησοÏÏ‚ στο Μυστικό Δείπνο και λÎγεται πως
διαθÎτει θαυματουÏγÎÏ‚ δυνάμεις. Η σÏνδεση του Ιωσήφ από την ΑÏιμαθαία
με το θÏυλικό ΔισκοπότηÏο χÏονολογείται από τον Joseph d’Robert de Boron
d’Arimathie (Ï„Îλη 12ου αιώνα), σÏμφωνα με τον οποίο, ο Ιωσήφ παÏÎλαβε
το ΔισκοπότηÏο από τον Î™Î·ÏƒÎ¿Ï ÎºÎ±Î¹ το Îστειλε με τους οπαδοÏÏ‚ του στη
Μεγάλη Î’Ïετανία. Η ανάπτυξη του θÏÏλου Îχει επισημανθεί αναλυτικά από
ιστοÏικοÏÏ‚ του πολιτισμοÏ. Είναι Îνας θÏÏλος που εμφανίστηκε μαζί με μια
Ïομαντική ιστοÏία, που Ï€ÏοÎÏχονται ίσως από κάποιες Ï€ÏοχÏιστιανικÎÏ‚
λαογÏαφίες, στα Ï„Îλη του 12ου και στις αÏχÎÏ‚ του 13ου αιώνα. Η αÏχικός
μÏθος επικεντÏώνεται στον Î ÎÏσιβαλ (Îναν από τους Ιππότες της ΣτÏογγυλής
ΤÏαπÎζης) και στον ευÏÏτεÏο ΑÏθουÏιανό ΚÏκλο.

3. Βασιλιάς ΑÏθοÏÏος
Ο Βασιλιάς ΑÏθοÏÏος είναι Îνας θÏυλικός Î’Ïετανός ηγÎτης ο οποίος,
σÏμφωνα με τις μεσαιωνικÎÏ‚ ιστοÏίες και μυθιστοÏήματα, οδήγησε τους
Î’ÏετανοÏÏ‚ στο να αμυνθοÏν κατά των Σαξόνων εισβολÎων στις αÏχÎÏ‚ του 6ου
αιώνα. Οι λεπτομÎÏειες της ιστοÏίας του ΑÏθοÏÏου κυÏίως από λαογÏαφικής
και λογοτεχνικής «ανακάλυψης» και η ιστοÏική ÏπαÏξη του, αμφισβητοÏνται
από τους σÏγχÏονους ιστοÏικοÏÏ‚. Η ιστοÏική βάση για το θÏÏλο του Βασιλιά
ΑÏθοÏÏου Îχει συζητηθεί Ï€Î¿Î»Ï Î±Ï€ÏŒ τους μελετητÎÏ‚. ΜεÏικοί βλÎπουν τον
ΑÏθοÏÏο ως μια Ï€Ïαγματική ιστοÏική φυσιογνωμία, Îνας Ρωμαίος-Î’Ïετανός
ηγÎτης που πολÎμησε εναντίον των Αγγλοσαξόνων εισβολÎων κάποια στιγμή
στα Ï„Îλη του 5ου με αÏχÎÏ‚ του 6ου αιώνα, αλλά η Îλλειψη πειστικών
αποδείξεων είναι ο λόγος που πολλοί ιστοÏικοί αποκλείουν τον ΑÏθοÏÏο από
τους καταλόγους της Ïωμαϊκής Î’Ïετανίας.

2. Η Παιδική ΣταυÏοφοÏία
Η Παιδική ΣταυÏοφοÏία είναι το όνομα που δίνεται σε μια σειÏά εικονικών
αλλά και Ï€Ïαγματικών γεγονότων που συνÎβησαν το 1212 μ.Χ. που συνδυάζουν
μεÏικά ή όλα από αυτά τα στοιχεία: Τα οÏάματα ενός Ï€Î±Î¹Î´Î¹Î¿Ï Î±Ï€ÏŒ τη
Γαλλία ή τη ΓεÏμανία, την Ï€Ïόθεσή του να μετατÏÎψει ειÏηνικά τους
Μουσουλμάνους των Αγίων Τόπων σε ΧÏιστιανοÏÏ‚, τις οÏδÎÏ‚ παιδιών που
όδευαν Ï€Ïος την Ιταλία και παιδιά που πουλήθηκαν ως σκλάβοι. Μια μελÎτη
που δημοσιεÏθηκε το 1977, αμφιβάλει για την ÏπαÏξη αυτών των γεγονότων
και πολλοί ιστοÏικοί πιστεÏουν πλÎον ότι δεν ήταν παιδιά, αλλά
πεÏιπλανώμενοι φτωχοί στη ΓεÏμανία και τη Γαλλία, μεÏικοί από τους
οποίους Ï€Ïοσπάθησαν να φτάσουν στους Αγίους Τόπους και άλλοι που ποτÎ
δεν Ï€Ïοσπάθησαν να το κάνουν. Οι Ï€ÏόωÏες εκδοχÎÏ‚ των γεγονότων, που
ειπώθηκαν με πολλÎÏ‚ παÏαλλαγÎÏ‚ κατά τη διάÏκεια των αιώνων, είναι σε
μεγάλο βαθμό απόκÏυφες. Î Ïόσφατες ÎÏευνες δείχνουν ότι οι συμμετÎχοντες
δεν ήταν παιδιά, τουλάχιστον όχι Ï€Î¿Î»Ï Î¼Î¹ÎºÏά. Η σÏγχυση ξεκίνησε αÏγότεÏα
γιατί οι χÏονικογÏάφοι, που δεν ήταν μάÏτυÏες των γεγονότων του 1212
και οι οποίοι ÎγÏαψαν 30 ή και πεÏισσότεÏα χÏόνια αÏγότεÏα, άÏχισαν να
μεταφÏάζουν τα αÏχικά κείμενα και παÏεÏμήνευσαν τη Λατινική λÎξη
«pueri», που σημαίνει «τα αγόÏια», μεταφÏάζοντας την «τα παιδιά».

1. Ο Prester John
Οι θÏÏλοι του Prester John (ΙεÏÎας Ιωάννης), δημοφιλής στην ΕυÏώπη από
τον 12ο ως και τον 17ο αιώνα, μιλοÏσε για Îναν ΧÏιστιανό ΠατÏιάÏχη και
Βασιλιά που κυβεÏνοÏσε Îνα χÏιστιανικό Îθνος μÎσα σε Μουσουλμάνους και
ΠαγανιστÎÏ‚ στην Ανατολή. ΛÎγεται πως ήταν απόγονος ενός από τους ΤÏεις
Μάγους, ήταν γενναιόδωÏος βασιλιάς και ενάÏετος άνθÏωπος, που κυβεÏνοÏσε
Îνα κόσμο γεμάτο πλοÏτη και παÏάξενα πλάσματα. Στο βασίλειο του υπήÏχαν
διάφοÏα καταπληκτικά Ï€Ïάγματα όπως οι Î Ïλες του ΑλεξάνδÏου και η Πηγή
της Îιότης και επίσης συνόÏευε με τον Επίγειο ΠαÏάδεισο. Ανάμεσα στους
θησαυÏοÏÏ‚ του ήταν Îνας καθÏÎφτης μÎσω του οποίου μποÏοÏσε να δει όλες
τις επαÏχίες. ΠαÏά τη μη ÏπαÏξη του Prester John, η μεσαιωνική πίστη στο
θÏÏλο επηÏÎασε αÏκετά για πολλά χÏόνια την ευÏωπαϊκή και παγκόσμια
ιστοÏία -άμεσα και Îμμεσα- και ενθάÏÏυνε πολλοÏÏ‚ εξεÏευνητÎÏ‚,
ιεÏαπόστολους, μελετητÎÏ‚ και κυνηγοÏÏ‚ θησαυÏών.