Από την ημÎÏα εμφάνισής του ΆστÏου της ΒηθλεÎμ Îχουν πεÏάσει πεÏισσότεÏα από 2.000 χÏόνια, αλλά ακόμα και σήμεÏα δεν Îχει δοθεί μια επιστημονική εξήγηση για το τι μποÏοÏσε να είναι αυτό το «φαινόμενο», καθώς η θÏησκευτική άποψη τονίζει ότι ήταν Îνα θαÏμα της ανθÏώπινης πίστης.
ΘÏησκευτική θεωÏία
Αν δοÏμε όμως, την παÏουσίαση Î±Ï…Ï„Î¿Ï Î±Ï€ÏŒ την πλευÏά της θÏησκείας, θα παÏατηÏήσουμε ότι η εμφάνιση του ΆστÏου γίνεται από τον ευαγγελιστή Ματθαίο και μόνο σε μία πεÏικοπή (κεφάλαιο Î’'. 2). Και σε αυτή την πεÏικοπή όμως, το ΆστÏο αναφÎÏεται μόνο Ï„ÎσσεÏις φοÏÎÏ‚.
Από τα λόγια του Ματθαίου, Ï€ÏοκÏπτουν κάποια συμπεÏάσματα αÏκετά χÏήσιμα για την κατανόηση Î±Ï…Ï„Î¿Ï Ï„Î¿Ï… φαινομÎνου.
Το ΆστÏο της ΒηθλεÎμ θα ÎÏ€Ïεπε να ήταν κάτι το ασυνήθιστο, με σκοπό να Îλξει την Ï€Ïοσοχή των Μάγων και να κάνουν το μακÏινό τους ταξίδι. ΠαÏάλληλα, θα ÎÏ€Ïεπε να Îχει και αÏκετά μεγάλη διάÏκεια ζωής -εβδομάδες ή μήνες- γιατί οι Μάγοι είχαν αÏκετά μεγάλη απόσταση να διασχίσουν την απόσταση από τον τόπο τους μÎχÏι τη ΒηθλεÎμ.
ΕπιπÏοσθÎτως, θα ÎÏ€Ïεπε να είναι αÏκετά δυσδιάκÏιτο στο Ï€Î¿Î»Ï ÎºÏŒÏƒÎ¼Î¿, καθώς φαίνεται πως μόνο οι Μάγοι τα είχαν δει. Δεν το διÎκÏιναν στον ουÏανό ή είχαν ακοÏσει κάτι γι' αυτό οÏτε οι ΓÏαμματείς και οι ΦαÏισαίοι, το ίδιο και ο ΗÏώδης, ενώ δεν το είχαν Ï€ÏοσÎξει οÏτε και οι βοσκοί που ήταν με τα κοπάδια τους στους κάμπους.
Ακόμα, το ΆστÏο των ΧÏιστουγÎννων ίσως να μην ήταν Îνα άστÏο με τη σημεÏινή Îννοια της λÎξης, καθώς την εποχή που γÏάφτηκε το ΕυαγγÎλιο του Ματθαίου η λÎξη «αστήÏ» Ï€ÏοσδιόÏιζε οτιδήποτε φαινόταν στον ουÏανό.
ΤÎλος, όσον αφοÏά στη θÎση του ΆστÏου στον ουÏανό, θα Ï€ÏÎπει να σκεφτοÏμε ότι οι Μάγοι είδαν το ΆστÏο βÏισκόμενοι στις ανατολικά από την Παλαιστίνη χώÏες της Ασίας, συνεπώς θα ÎÏ€Ïεπε αυτό να ήταν στο δυτικό μÎÏος του ουÏÎ±Î½Î¿Ï -και να κατευθυνθοÏν δυτικά για να φτάσουν στη ΒηθλεÎμ και όχι στην Κίνα ή στις Ινδίες.
ΕπιστημονικÎÏ‚ εξηγήσεις
Τι όμως μποÏοÏσε να είναι αυτό το φαινόμενο; Όλα αυτά τα χÏόνια που ακολοÏθησαν διάφοÏοι επιστήμονες Ï€Ïοσπάθησαν να δώσουν μια εξήγηση στο εÏώτημα αυτό.
ΜεÏικοί εÏευνητÎÏ‚ Ï…Ï€Îθεσαν ότι το ΆστÏο της ΒηθλεÎμ ήταν κάποιο μετÎωÏο. Τα μετÎωÏα όμως δεν είναι καθόλου σπάνιο φαινόμενο και λογικό είναι να αποκλειστεί ότι αυτή η πεÏίπτωση να Ï€Ïοκάλεσε τόση μεγάλη αναστάτωση στους Μάγους, ώστε να τους υποχÏεώσει να ξεκινήσουν το μακÏινό τους ταξίδι Ï€Ïος τη ΒηθλεÎμ.
Μια άλλη πιθανή εξήγηση είναι η εμφάνιση κάποιου κομήτη. Συνολικά, Îχουν καταγÏαφεί από τους αÏχαίους χÏόνους Îως και τη γÎννηση του ΧÏÎ¹ÏƒÏ„Î¿Ï 135 κομήτες. Όπως τονίζει ο ΩÏιγÎνης, τον 3ο μ.Χ. αιώνα: «Έχω τη γνώμη ότι το άστÏο που εμφανίστηκε στους σοφοÏÏ‚ της Ανατολής… ήταν Îνα από εκείνα τα φωτεινά σώματα που εμφανίζονται από καιÏÏŒ σε καιÏÏŒ και που οι Έλληνες οι οποίοι συνηθίζουν να τα ξεχωÏίζουν με ονομασίες σε συνάÏτηση με τη μοÏφή και το σχήμα τους τα ονόμαζαν κομήτες, φωτεινÎÏ‚ δοκοÏÏ‚, θυσάνους, άστÏα με ουÏά, καÏάβια και με διάφοÏα άλλα ονόματα».
Πάντως είναι δÏσκολο να θεωÏηθεί ότι το ΆστÏο των ΧÏιστουγÎννων ήταν Îνας κομήτης αφ' ενός μεν γιατί θα τον Îβλεπαν όλοι, αφ' ετÎÏου δε γιατί οι αÏχαίοι λαοί θεωÏοÏσαν τους κομήτες ως Ï€Ïοάγγελους δυσάÏεστων γεγονότων και καταστÏοφών. Όταν, για παÏάδειγμα ο ΙοÏλιος ΚαίσαÏας δολοφονήθηκε το 44 Ï€.Χ. εμφανίστηκε Îνας Ï€Î¿Î»Ï Ï†Ï‰Ï„ÎµÎ¹Î½ÏŒÏ‚ κομήτης, όπως και το 14 μ.Χ. με το θάνατο του ΚαίσαÏα ΑυγοÏστου.
Μήπως το ΆστÏο των ΧÏιστουγÎννων ήταν κάποιος νόβα, κάποιο «καινοφανÎς» άστÏο ή μήπως σουπεÏνόβα; Καθώς τα άστÏα γεÏνάνε γίνονται ασταθή στις θεÏμοπυÏηνικÎÏ‚ τους αντιδÏάσεις και φτάνει μια στιγμή που το άστÏο αυτό αποβάλλει με μια ή πεÏισσότεÏες εκÏήξεις μεÏικά από τα εξωτεÏικά του στÏώματα αεÏίων και Îτσι παÏουσιάζεται λαμπÏότεÏο από ότι ήταν Ï€Ïιν. Έτσι, άστÏα που ήταν Ï€Î¿Î»Ï Î±Î¼Ï…Î´Ïά, όταν μετατÏαποÏν σε νόβα γίνονται εÏκολα οÏατά.
Όταν Îνα άστÏο μεταβληθεί σε σουπεÏνόβα, διασπάται κυÏιολεκτικά στα «εξ ων συνετÎθη» και θα μποÏοÏσε να εκπÎμψει εκατομμÏÏια φοÏÎÏ‚ πεÏισσότεÏο φως και ακτινοβολία απ' ότι ο Ήλιος μας.
Το ΆστÏο της ΒηθλεÎμ όμως, δεν θα Ï€ÏÎπει να ήταν Îνα παÏόμοιο άστÏο, καθώς θα υπήÏχε κάποια Îνδειξη των αστÏονόμων της εποχής εκείνης και ο κάθε άνθÏωπος της εποχής θα μποÏοÏσε να δει Îνα νόβα ή σουπεÏνόβα, ενώ όπως φαίνεται το παÏατήÏησαν μόνο οι Μάγοι.
Μία ακόμα θεωÏία για την εξήγηση Î±Ï…Ï„Î¿Ï Ï„Î¿Ï… φαινομÎνου διατυπώθηκε από τον Γιόχαν ΚÎπλεÏ, ο οποίος υποστήÏιξε πως αυτό που οδήγησε τους Μάγους στον Î™Î·ÏƒÎ¿Ï Î®Ï„Î±Î½ μια σÏνοδος πλανητών ή συζυγία.
Οι πλανήτες, στις κανονικÎÏ‚ τους κινήσεις γÏÏω από τον Ήλιο φαίνονται να κινοÏνται από τη ΔÏση Ï€Ïος την Ανατολή. Οι πλανήτες που βÏίσκονται πλησιÎστεÏα στον Ήλιο φαίνονται όμως να κινοÏνται ταχÏτεÏα και οι πιο απομακÏυσμÎνοι δείχνουν να κινοÏνται βÏαδÏτεÏα. Μ' αυτόν τον Ï„Ïόπο, Îνας από τους πλανήτες είναι δυνατόν να φτάσει και να Ï€ÏοσπεÏάσει κάποιον άλλον. Το Ï€ÏοσπÎÏασμα αυτό ονομάζεται σÏνοδος ή συζυγία των δÏο πλανητών. Οι πλανήτες Δίας και ΚÏόνος στη διάÏκεια του 7 και του 6 Ï€.Χ Îλαβαν μÎÏος σε μία Ï„Ïιπλή ή μεγάλη συζυγία. Αν το ΆστÏο της ΒηθλεÎμ όμως ήταν μια συζυγία, θα το γνώÏιζαν οι αστÏονόμοι της εποχής καθώς η μελÎτη του ουÏÎ±Î½Î¿Ï Î®Ï„Î±Î½ αÏκετά ανεπτυγμÎνη την εποχή εκείνη.
Στην ποÏεία των χÏόνων διατυπώθηκαν και άλλες θεωÏίες για την «ταυτότητα» του ΆστÏου. Το 1911, ο ΓεÏμανός Alfred Jeremias υποστήÏιξε πως το ΆστÏο της ΒηθλεÎμ ήταν το λαμπÏότεÏο άστÏο του αστεÏÎ¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Ï„Î¿Ï… ΛÎοντος, ο Βασιλίσκος, ενώ το 1913 ο A. Stenzel υποστήÏιξε πως «οδηγός» των Μάγων ήταν ο κομήτης του Χάλεϊ.
Μία ακόμα θεωÏία, του Έλληνα αστÏονόμου Κωνσταντίνου Χασάπη υποστηÏίζει πως το ΆστÏο της ΒηθλεÎμ ήταν ο πλανήτης ΚÏόνος τον οποίο αποκαλεί «ηγετικό πλανήτη της μεγάλης συγκεντÏώσεως του 6 Ï€.Χ.», ενώ ο αείμνηστος Κ. Χασάπης οÏίζει τη γÎννηση του ΧÏÎ¹ÏƒÏ„Î¿Ï ÏƒÏ„Î¹Ï‚ 6 ΔεκεμβÏίου του 5 Ï€.Χ. και το Ï€ÏοσκÏνημα των Μάγων στις 19 του ίδιου μήνα.
Αυτή η ημεÏομηνία γÎννησης του ΧÏÎ¹ÏƒÏ„Î¿Ï Ï†Î±Î¯Î½ÎµÏ„Î±Î¹ αÏκετά δÏσκολο να είναι και η σωστή, καθώς ο Ευαγγελιστής Λουκάς τονίζει ότι ο ΙησοÏÏ‚ γεννήθηκε την εποχή που οι βοσκοί «φυλλάσουν φυλακάς νυκτός επί την ποίμνην αυτών». Αυτή η εποχή είναι απίθανο να είναι οι τελευταίες μÎÏες του ΔεκεμβÏίου καθώς τότε η ΒηθλεÎμ είναι βυθισμÎνη στην παγωνιά και τη βÏοχή. ΠιθανότεÏη εποχή να συνÎβη η γÎννηση του ΧÏÎ¹ÏƒÏ„Î¿Ï ÎµÎ¯Î½Î±Î¹ η άνοιξη, όταν τα νεογÎννητα αÏνάκια χÏειάζονται τη βοήθεια των βοσκών, εÏμηνεÏοντας κατά γÏάμμα αυτά που τονίζει το κατά Λουκάν ΕυαγγÎλιο.
ΒλÎπουμε πως οι θÏησκευτικÎÏ‚ και επιστημονικÎÏ‚ αντιλήψεις και θεωÏίες δεν «συμβαδίζουν» σε κάποιο σημείο για την ταυτότητα του ΆστÏου της ΒηθλεÎμ.
Θα μποÏοÏσαμε όμως να ποÏμε ότι δεν Îχει τόσο μεγάλη σημασία το τι συνÎβη στον ουÏανό εκείνη τη νÏχτα των ΧÏιστουγÎννων, γιατί κάτι Ï€Î¿Î»Ï Ï€Î¹Î¿ σπουδαίο συνÎβαινε επάνω στη Γη μας· η γÎννηση του ΙησοÏ.
Μια σπουδαία Ï€ÏοσÎγγιση του ΆστÏου των ΧÏιστουγÎννων, και το τι θα μποÏοÏσε να σημαίνει για τον καθÎνα γίνεται από τον ποιητή ΓεώÏγιο ΔÏοσίνη και με το οποίο κλείνει η παÏάσταση του ΠλανηταÏίου:
«Την άγια νÏχτα την ΧÏιστουγεννιάτικη ποιός δεν το ξÎÏει;
των Μάγων κάθε χÏόνο τα μεσάνυχτα λάμπει Ï„' αστÎÏι.
Κι όποιος το βÏη μες στ' άλλα αστÎÏια ανάμεσα και δεν το χάση
σε μιαν άλλην ΒηθλεÎμ ακολουθώντας το θα μποÏοÏσε να φτάση!
-