Εθισμός στα ψώνια από μέσα κοινωνικής δικτύωσης - Διαλύονται ακόμα και σχέσεις Ημερομηνία:
Σήμερα 20/9/2025, 18:28 - Εμφανίσεις: 17
Ο τρόπος που ψωνίζουμε αλλάζει ριζικά, προειδοποιεί ο Economist, με τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, με πρώτη το TikTok, να μετατρέπουν το ηλεκτρονικό εμπόριο σε ψυχαγωγία: ροές ζωντανής μετάδοσης, παιχνιδάκια, κουίζ και διαδραστικές επιδείξεις κάνουν τις αγορές συναρπαστικές.
Πλέον, επικρατεί ένα περιβάλλον με ψώνια πιο εύκολα, αλλά και πιο… εθιστικά.
Το περιοδικό σημειώνει ότι η ΕΕ έχει ήδη θεσπίσει κανόνες που απαγορεύουν σε πλατφόρμες να «χειραγωγούν» τους χρήστες μέσω του σχεδιασμού τους, ενώ η Κομισιόν έχει θέσει υπό διερεύνηση την Temu και για τον «δυνητικά εθιστικό» τρόπο λειτουργίας της.
Παράλληλα, καταγράφεται «έκρηξη» ακαδημαϊκών μελετών γύρω από τον εθισμό στις αγορές, με την έρευνα να συγκλίνει ότι περίπου 5% του πληθυσμού επηρεάζεται.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m1"); }); Δεν πρόκειται για ένα απλό κλικ, καθώς η διαταραχή θα μπορούσε να διαλύσει σχέσεις και να βυθίσει ανθρώπους σε χρέη.
Πρώην «shopaholic», η Avis Cardella, περιγράφει τις αγορές της ως σχεδόν υπνωτιστικές, εκτός ελέγχου.
Η μεγάλη διαφορά εν συγκρίσει με το παρελθόν είναι το πώς γίνονται τα διαδικτυακά ψώνια, όπως τονίζει το βρετανικό περιοδικό.
Στις ΗΠΑ, φέτος πρόκειται να δαπανηθούν 86 δισ.
δολάρια -δηλαδή το 6,6% του συνόλου του ηλεκτρονικού εμπορίου- απευθείας μέσα από τα social media, σύμφωνα με την eMarketer.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m2"); }); Ζητούν ντοπαμίνη στα ψώνια Πάνω από το 1/5 των online καταναλωτών εκτιμάται ότι θα αγοράσει μέσω livestream.
Οι μηχανισμοί που κάνουν την εμπειρία «γρήγορη και διασκεδαστική» είναι οι ίδιοι που εντείνουν την παρόρμηση: οι αγορές πυροδοτούν ανιχνεύσιμες μεταβολές ντοπαμίνης—το γνωστό «ανέβασμα» ακολουθούμενο από πτώση.
«Δεν είναι για τα προϊόντα», λέει η ψυχοθεραπεύτρια Pamela Roberts.
«Είναι ο ενθουσιασμός της δαπάνης, το χτύπημα της ντοπαμίνης και μετά το hangover της ντροπής».googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_middle_2"); }); Ο Economist επισημαίνει ότι το κοινωνικό στοιχείο...