Συγκοινωνίες: Η Ελλάδα πρωταθλήτρια στη «μεταφορική φτώχεια» Ημερομηνία:
Σήμερα 24/6/2026, 06:08 - Εμφανίσεις: 9
Την ώρα που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προβάλλει το σχέδιο αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας ως μία από τις μεγαλύτερες παρεμβάσεις των τελευταίων δεκαετιών, μια νέα πανευρωπαϊκή μελέτη έρχεται να υπενθυμίσει ότι η εικόνα των μεταφορών στην Ελλάδα παραμένει βαθιά άνιση και προβληματική.
Η κυβέρνηση παρουσιάζει μια σειρά παρεμβάσεων που περιλαμβάνουν την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, τον σχεδιασμό για νέους συρμούς, την αύξηση της επιβατικής κίνησης, τις ψηφιακές υπηρεσίες και τις ανέπαφες πληρωμές.
Πρόκειται αναμφίβολα για μια περίοδο κινητικότητας στον τομέα των μεταφορών, η οποία κατέστη δυνατή έπειτα από πολλά χρόνια υποεπενδύσεων.
Πάντως, η καθημερινή εμπειρία των επιβατών συχνά απέχει σημαντικά από την εικόνα που περιγράφουν οι επίσημες ανακοινώσεις.
Η αντίθεση γίνεται ακόμα πιο έντονη μέσα από τα συμπεράσματα της μελέτης «Access Denied: Transport Poverty in Europe» του Oeko-Institut για λογαριασμό της Greenpeace, η οποία κατατάσσει την Ελλάδα μεταξύ των χωρών με τα σοβαρότερα προβλήματα πρόσβασης στις δημόσιες συγκοινωνίες στην Ευρώπη.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m1"); });googletag.cmd.push(function() {googletag.display("300x250_middle_1")}) Η μελέτη καταγράφει μια πραγματικότητα που είναι γνωστή σε μεγάλο μέρος της ελληνικής περιφέρειας.
Εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων, οι δημόσιες συγκοινωνίες συχνά αδυνατούν να καλύψουν βασικές ανάγκες μετακίνησης, με αποτέλεσμα το ΙΧ αυτοκίνητο να μετατρέπεται από επιλογή σε αναγκαιότητα.
Το στοιχείο αυτό αποτυπώνεται και στα ποσοστά χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, το 72% των Ελλήνων είτε δεν χρησιμοποιεί ποτέ δημόσιες συγκοινωνίες είτε τις χρησιμοποιεί λιγότερο από μία φορά τον μήνα.
Αντίθετα, μόλις το 7% μετακινείται καθημερινά με λεωφορεία, μετρό, τραμ ή τρένα, ποσοστό που συγκαταλέγεται στα χαμηλότερα της Ευρώπης.
Η απουσία εναλλακτικών Ακόμη πιο αποκαλυπτικός είναι ο δείκτης της λεγόμενης «αναγκαστικής ιδιοκτησίας αυτοκινήτου».